Heb ik recht op een studenten ov?

Ik ben uitwonend, doe havo en word bijna 18. Heb ik als ik 18 word recht op een studenten ov?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Amadea
8 jaar geleden
Zou het dan niet slimmer zijn om te gaan wonen in de plaats waar je naar school gaat? Uit de vraag concludeer ik namelijk dat jij moet reizen om op school te komen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee, ik woon wel uit huis. maar het zou fijn zijn als ik kan reizen in het weekend naar mijn ouders :)

Antwoorden (3)

Nee, want voor studenten OV dien je een mbo, hbo of universitaire opleiding te doen. Ook dien je minimaal 18 jaar te zijn (maar dat ben je al). Je kan studenten OV tegelijk aanvragen wanneer je ook studiefinanciering aanvraagt (daarvoor gelden dezelfde regels).

Toegevoegd na 49 seconden:
Of je thuis- of uitwonend woont is op student OV niet van toepassing.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Studenten OV is toch niet voor leerlingen van het MBO, maar alleen voor Havo en universiteit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus, HBO en universiteit.
Powergen
8 jaar geleden
@crea ook mbo studenten hebben recht op studiefinanciering en studenten OV. Kijk maar op https://duo.nl/particulieren/mbo-er/studiefinanciering/studiefinanciering-aanvragen.asp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Ik was nog niet bekend met deze verandering, ik weet niet of MBO-ers erop vooruit gaan hiermee, nu moeten ze lenen, ook het OV is een lening, terwijl ze eerst recht hadden op de tegemoetkoming scholieren wat een gift was, maar zonder OV.
https://www.duo.nl/particulieren/scholier/financiering-voor-scholieren/een-tegemoetkoming-aanvragen.asp
Nee je hebt geen recht op een studenten ov, maar er zijn wel andere mogenlijkheden om voor een reiskostenvergoeding in aanmerking te komen.
Bv via de byzondere bijstand of een particulier fonds
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt alleen recht op een studenten OV kaart als je ook daadwerkelijk een studie volgt op het MBO, HBO en de universiteit....het is daarmee een onderdeel van de studiefinanciering.

Vraag je een studiefinanciering aan, dan wordt hierbij ook gevraagd af je gebruik wilt maken van een studentenreisproduct ( OV chipkaart) Je moet daarvoor lenen (99,66 per maand) maar als je binnen 10 jaar jouw diploma behaald hebt, wordt dit een gift.
Je kunt er daarom voor kiezen of je hem wel of niet ophaalt.
Je moet wel een eigen OV chip kaart hebben...deze wordt dan gekoppeld aan het studentenreisproduct.