Wat kun je doen als je wordt lastig gevallen in het openbaar vervoer en omstanders je niet helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In eerste instantie (tot hoever dat kan natuurlijk) proberen te negeren. Maar het kan al snel zo ver gaan dat dat niet meer lukt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeggen/schreeuwen dat je AIDS hebt en HEEL HARD kunt bijten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@FF ja zoiets, schreeuwen, krabben en proberen te bijten. Niet naar de noodknop of de noodrem gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@vitd, altijd gelijk een verklaring afleggen op het dichtstbijzijnde politiebureau, of bij jouw in de buurt. Niet wachten tot de volgende dag. Denk niet: daar doet men toch niets mee, want dat is niet waar. Alleen jij hoort er misschien niets meer van.
Erna55
7 jaar geleden
@vitd : kun je vertellen wat er gebeurd is ? Niet iedereen verstaat hetzelfde onder "lastig gevallen worden" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@vtd, ik raad je aan de inhoud van de gebeurtenis, als het jezelf is overkomen, strikt privé te houden.
Erna55
7 jaar geleden
Het kan zijn dat er een rottige opmerking gezegd is, dat het een fysieke aanranding betrof, of dat ze door een paar jongens tegelijk gesard is.
Omdat de vraagsteller gier anoniem is, denk ik dat het geen kwaad kan om te benoemen hoe het lastig vallen er ongeveer uitzag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ben fysiek lastig gevallen door een groep.

Antwoorden (1)

Als je echt lastig gevallen wordt, en niemand helpt, dan kun je twee dingen doen.
Eerst een paar stapjes richting bestuurder doen en negeren. In geen geval het woord tot hen richten.
Uit ervaring weet ik dat dat niet helpt.
Het tweede middel:
Schreeuwen, niet schelden maar heeel hard schreeuwen.
Heel belangrijk: het openbaar vervoer niet verlaten (zeker in geval van de metro) en hopen dat iemand 112 belt.
Een andere optie is er niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aan de noodrem trekken kun je vergeten. Meestal nemen deze personen een strategisch punt in en voordat jij een stap richting noodrem doet en je hand opheft hebben zij dat al onmogelijk gemaakt
Dat isde praktijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
In moderne treinen, trams en metro's zit geen noodrem meer maar een noodknop. Dan moet er eerst nog contact gelegd worden met de bestuurder die dan pas het treinstel stil zet en daarna actie gaat ondernemen. Een te traag systeem als men hulp nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alle personentreinen MOETEN een noodrem hebben, die ook meteen een remming inzetten. Dus dat laatste is lariekoek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In moderne treinen, trams en metro's is geen noodrem, maar een noodknop
Er zijn twee types. Bij het ene type wordt door op de knop te drukken een intercom- of telefoonverbinding ingeschakeld, het tweede type is een noodstopschakelaar.
In moderne treinen, trams en metro's wordt de noodrem soms vervangen door een noodknop waarmee de passagier niet langer zelf kan remmen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodknop