Boete van NS gehad, brief gestuurd maar geen antwoord. Wat te doen?

2 maanden geleden een boete gehad omdat mijn kaart het niet deed volgens de conducteur, maar ik kon nog wel in- en uitchecken. Er zat een klein scheurtje in, maar die zat er al 3 jaar in. De boete gewoon betaald, maar een brief geschreven naar NS en verstuurd naar het adres van deze pagina:
http://www.treinreiziger.nl/reizen/handige_informatie/ik_heb_een_boete
Helaas nog geen antwoord en ook nog geen geld teruggestort gekregen.

Heb ik het naar het goede adres gestuurd?
Kan ik nog een reactie verwachten?
Zal ik de brief nogmaals sturen, of is dat nutteloos?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook een soort zelfde probleem gehad, had contact opgenomen met het bedrijf verantwoordelijk voor de OV chipkaart. Eerst ontkenden ze dat ze een brief hadden gehad, toen ik vertelde dat het een aangetekende brief had gestuurd vonden ze m ineens wel. Vervolgens 10x op en neer gestuurd van instelling naar instelling, en uiteindelijk maar een deel van mijn geld teruggekregen. Later heb ik daar ook nog iets over in het nieuws gelezen, dat het zo slecht is geregeld. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven. Succes ermee.

Het beste antwoord

Ik ken die site Treinreizger.nl ook, maar weet niet wie er eigenlijk achter zit. En dat is op de site zelf niet of moeilijk te vinden. Het is geen NS-afdeling.
De pagina waar dat NS postadres voor boetebeleidsvragen op vermeld staat, is twee jaar oud (datum staat bovenaan).
Op de website van NS zelf kan ik dat aparte boetebeleids-adres niet vinden. Wel de algemene contactgegevens met postadres van NS Klantenservice:

Telefoon:
U kunt ons telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (lokaal tarief).

Postadres:
Schrijft u ons, dan proberen wij binnen 10 werkdagen een antwoord terug te sturen. Dit is ons adres:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

(Dat adres op postbus 2372 staat trouwens ook vermeld op een andere pagina van Treinreiziger.nl: http://www.treinreiziger.nl/reizen/handige_informatie/adres_ns_klantenservice .
Inderdaad staat dáár dan weer wel dat aparte Boetebeleidszaken-adres. Dit is op een pagina van december 2012.)

U zou kunnen beginnen met Klantenservice te bellen op dat 0900-20 21 163 nummer. Maar u heeft daarna dan nog niets op papier van wat ze u verteld hebben.

Dus misschien (ook) dan toch nog een brief sturen (met kopie van de vorige poging) naar NS Klantenservice op die postbus 2372. Dan mag u dus ook een antwoord terug verwachten binnen een week of twee (juister gesteld: tien werkdagen).

Misschien kunt u er een transactie-overzicht bij doen om hen te overtuigen van de nog steeds goede werking van uw OV-Chipkaart. Dat maakt iets meer aannemelijk dat u dacht dat dat scheurtje geen probleem was, maar dit kan denk ik alleen bij een Persoonlijke OV-Chipkaart.

Terzijde: momenteel loopt er bij NS een actie-aanbieding voor aanschaf van een nieuwe Persoonlijke OV-Chipkaart tegen gereduceerde prijs. Maar als u nu al een persoonlijke kaart heeft, kunnen producten niet overgezet worden, als ik het goed begrepen heb.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wacht! Nu gaat me een licht op!

U bent goed met de trein vervoerd, maar uw kaart werkte niet goed.

Het is goed mogelijk dat u dan uw klacht bij de firma van de kaart moet indienen, en niet bij de vervoerder. Tenslotte mag de NS best een boete geven als een kaart niet goed werkt ...

Kijk dus eerst eens goed op https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/vragenenantwoorden/?n=1371 . Misschien komt u zo verder. De firma die de kaarten uitgeeft, staat namelijk los van de vervoerders, waaronder NS.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ik heb al een nieuwe, maar ik moest mijn OV opsturen. Ik heb nog wel een foto gemaakt van het overzicht met dat ik in en uitgecheckt ben op dat moment. Het postbus nummer is inderdaad anders als degene die ik had. Ik zal hem daar eerst eens naar toe sturen. Over 10 werkdagen hopelijk meer nieuws.

Andere antwoorden (1)

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice van de NS om te vragen of ze je brief wel in goede orde ontvangen hebben en of ze deze reeds in behandeling hebben genomen.

Van de website geplukt:
U kunt ons telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (lokaal tarief).