Na hoelang niet uitchecken krijg je een boete van de NS?

Some vergeet ik wel eens uit te checken vanwege de haast. Maar hoelang heb je om uit te checken voordat je een boete van de NS krijg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je krijgt geen boete voor het niet uitchecken, je krijgt een boete voor het niet inchecken. In het ene geval betaal je niet en in het andere geval betaal je te veel.
De NS vind het echt niet erg als jij te veel betaalt!
dudemeister
8 jaar geleden
log in op je account thuis en tjek dan uit

Het beste antwoord

Je krijgt niet officieel een boete. Wat er wel gebeurt is dat je je incheckbedrag in z'n geheel kwijt bent (10 of 20 euro), en dat zal dus doorgaans hoger liggen dan de echte ritprijs. Uitchecken kan nog tot 6 uur na het inchecken.

Uitgebreidere informatie van de site van de NS:

(http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/vragen )

"Wat kan ik doen als ik vergeten ben in of uit te checken?

Het kan gebeuren dat u vergeet in of uit te checken. Of dat in- of uitchecken niet lukt door een storing in het OV-chipkaartsysteem. Als u niet in- of uitcheckt, wordt standaard het instaptarief (€ 10 of € 20, afhankelijk van uw reisproduct) van uw saldo afgeschreven en niet verrekend met de werkelijke ritprijs. Zijn uw echte reiskosten lager dan het instaptarief, dan heeft u teveel betaald. Dit geld kunt u binnen 6 maanden terugvragen, maar pas 24 uur na de desbetreffende rit. Dit kan online via uw Mijn NS-account bij ‘Mijn Reishistorie’ of telefonisch via NS Klantenservice, dag en nacht bereikbaar op 030 - 7515155. Houd uw rekeningnummer bij de hand. Online kunt u maximaal 3x per kalenderjaar geld terug vragen als u bent vergeten uit te checken. Daarna kunt u contact opnemen met NS Klantenservice.

Goed om te weten: Wel ingecheckt, maar vergeten uit te checken? U kunt nog tot 6 uur na het inchecken uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Bovendien kunt u maar aan een zijde inchecken en aan een zijde uitchecken bij de poortjes. "
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ik kan dan 6 uur lang reizen en dan check ik weer uit op het oorspronkelijke station?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Theoretisch: ja, zolang je niet gecontroleerd wordt tijdens de reis. Stel dat je van Groningen naar Utrecht reist, je drinkt er een uurtje koffie, en weer terug naar Groningen. Lekker gratis! Maar op de terugweg komt er een conducteur langs, die je ov-kaart langs zijn mobiele scanner haalt. Dan ziet hij dat je in Groningen bent ingecheckt, en nergens bent uitgecheckt. Dat kunnen ze namelijk zien op die mobiele apparaten die ze bij zich hebben. Dan mag je wel met een héél overtuigend verhaal komen dat je ZOWEL vergeten bent UIT te checken na aankomst op Utrecht als daarna weer IN te checken voor de terugreis, en dat het géén opzet was. Kortom, in dat geval denk ik dat de kans erg groot is dat je WEL een boete aan je broek hebt. En die zijn nog een stukje hoger dan dat incheckbedrag ... En zelfs als je tijdens de reis niet betrapt wordt vraag ik me af of de NS achteraf geen argwaan krijgt als je met 6 uur tijdsverschil in Groningen in-en uitcheckt zonder dat ergens anders ook gedaan te hebben .
paulus811
8 jaar geleden
Prima antwoord en reactie, alleen met 'argwaan' kan en doet de NS niets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In slaap gevallen en station gemist..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus dat je in Utrecht niet van het station af kan. Tenzij je goed bent in poortje springen. Of is dat alleen in Rotterdam?