Wat voor stroom staat er op een spoorrails.?

Hoe kan het dat je niets merk als je er op rails staat.
Is de fase de bovenleiding? Waar zit het hem in. Of is gelijkspanning altijd veilig met de 0.

een jaar geleden
6.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Voor grootste gedeelte 1500V gelijkspanning.
LeonardN
een jaar geleden
@TG
In de rails?
TurfGraver
een jaar geleden
Als er een trein rijdt, ja (retour).
Zolang je de rails niet doorzaagt en er dan tussen gaat liggen is er niets aan de hand.
TurfGraver
een jaar geleden
Of de bovenleiding en rail vasthoudt. :)
LeonardN
een jaar geleden
Ohh. Dan zal het iets zijn wat ik niet begrijp in hoe je(we/men) daarover praat.
En ook iets niet over hoe het werkt.
Met de informatie die ik nu net heb, stel ik me zoiets voor:
https://i.ibb.co/cc66rpz/stroom.png
ALS die tekening correct is waarom is de blauwe ster (die een persoon voorstelt) dan niet in gevaar.*
En als de tekening niet klopt waar zit dan de denkfout. Wat is de stroomkring in de meest basale vorm?
@Oswald bedoel je hetgeen wat ik teken? *(is het iets als een; een retourdraad(of spoor in dit geval) is vrij van gevaar.
===
Ik denk dat ik iets heel essentieels mis hier.
TurfGraver
een jaar geleden
Je tekening klopt.
De persoin is geen onderdeel van de stroom kring.
Je kunt hangen aan hoogspanningskabels zolang je (door je lichaam) de kring maar niet sluit.
Inekez1
een jaar geleden
In jouw tekening is het poppetje (de blauwe ster) wel degelijk in gevaar, want hij staat op de rails terwijl er een trein aan komt... Maar qua stroomkring: waarom zou die stroom moeite doen om een omweg te maken door het lichaam van een persoon als het ook via de kortste route door goed geleidende metalen staven kan? Ook als je met 1 been op de rails staat en met 1 been op de aarde, is de weg van de minste weerstand gewoon via de rails en niet via een persoon.
tinus1969
een jaar geleden
@Inekez1, je zit bezijden het punt. Er staat geen spanning op de rails.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1960 Spanning is relatief ! T.o.v. de bovenleiding staat er wel degelijk spanning op de rails. T.o.v. aarde niet. Omdat de meeste mensen niet tegelijk een verbinding hebben tussen de bovenleiding en de rails, of de bovenleiding en de aarde, zullen deze mensen niets van die spanning merken. Maken ze die verbinding wel, dan "is dat niet gezond", zal ik maar zeggen.
Edraket
een jaar geleden
Het vreemde in dit probleem is, dat er zonder spanning geen stroom kan vloeien door de rails. De spanning zorgt namelijk voor het transport van de elektronen.
Bekijken we een lamp in de huiskamer dan wordt daar energie naar toe gevoerd. Bij een lamp van 200 watt is de stroomsterkte circa 1 ampère bij een aangelegde spanning van 220 volt.
Die energie wordt allemaal opgebruikt in de gloeidraad. Energie kan niet tweemaal worden gebruikt. Achter de gloeidraad is er geen energie meer.
Dat klopt ook, want de spanning is daar nul volt, zoals bij de rails.
Nul volt maal 1 ampère is nul watt.
Maar toch spreken we van een stroomring.
Dit snap ik niet waar de elektronen blijven.
Cryofiel
een jaar geleden
De spanning achter de lamp is niet nul. De stroomdraad heeft namelijk enige weerstand (al is die zeer laag).

De stroom door de lamp en de stroom door de draad zijn natuurlijk even sterk. De spanning is dat niet.

Als de lamp een tienduizend maal hogere weerstand heeft dan de stroomdraad, zal de spanningsval over de lamp tienduizend maal zo hoog zijn als de spanningsval over de stroomdraad. Dan heb je dus over de lamp een spanningsval van 230 V, en over de stroomdraad een spanningsval van 0,023 V.

Voor de energie-afgifte geldt hetzelfde. De lamp zal in dit voorbeeld tienduizend maal meer energie afgeven dan de stroomdraad.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Edraket
Waar de elektronen blijven ? Gewoon in de geleiders. De elektronen zelf zijn namelijk geen energie, maar slechts de DRAGER van de energie. Die energie wordt er bij de generator in gestopt en komt er, in jouw voorbeeld, bij de lamp weer uit.
Edraket
een jaar geleden
@Cryofiel
Ik denk dat je gelijk hebt, hier is geen spelt tussen te krijgen,
Edraket
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Als in de generator stroom wordt gemaakt uit de energie die de stoomturbine afgeeft, waar komen de electroden die de generator er in stopt vandaan?
En waar blijven ze als de gloeidraad die energie heeft omgezet in licht en warmte?
Cryofiel
een jaar geleden
@Edraket, je bedoelt elektronen...

Die zitten al in het materiaal. Ze worden door de generator alleen "in beweging gebracht" door ze "onder druk te zetten".

Antwoorden (2)

De bovenleiding is de fase, de rails zorgen voor de retourstroom en zijn spanningsloos. Heelmsoms (bv Londense metro) wordt een aparte vierde rail gebruikt.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Zou je dan bij zo'n 4-rail systeem geëlektrocuteerd worden als je alle of een deel van de rails aan zou raken?
tinus1969
een jaar geleden
De twee rijrails zijn spanningsloos. De twee andere rails zorgen voor de stroomvoorziening en staan onder spanning. Als je die rails tegelijk aanraakt, of een rail en de grond krijg je een forse schok.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Op deze wikki staat ook een mooi plaatje met welke lijnen welke spanningen op de bovenleidingen hebben staan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomvoorziening_van_spoorwegen#Nederland
Vortexxx
een jaar geleden
"De bovenleiding is de fase"
Je suggereert met fase dat het wisselspanning is, iets wat absoluut niet het geval is.
tinus1969
een jaar geleden
Klopt. In huis (waar we wisselspanning hebben) heet het de fase-draad.
LeonardN
een jaar geleden
"(waar we wisselspanning hebben)"
Juist, daar wel. maar het punt (wat Vortexxx probeert te maken) is, dat we hier niet te maken hebben met wisselspanning, DUS geen fase(draad), maar een plus(draad).
Of althans ik heb ook altijd begrepen dat fase enkel een begrip is in wisselspanning, niet in gelijkspanning.
Het complete verhaal is best ingewikkeld, daarom hier een wat vereenvoudigde weergave. Ik neem de situatie in Nederland.

Treinen rijden op gelijkspanning. De bovenleiding is de fase, daar staat spanning op. De spoorstaven zijn de nul, zij dienen voor de retourstroom.

Doordat de spoorstaven de nul vormen, staat er in principe geen spanning op. Maar... zelfs de dikste spoorstaaf heeft enige weerstand. Hoe hoog die is, hangt af van de afstand van de trein tot het onderstation dat de spanning levert, van het aantal ES-lassen (daarover later meer), en van de weerstand van de spoorspoelen (ook daarover later meer).

De spanning die over een weerstand (de spoorstaven) staat, is gelijk aan de weerstand maal de stroomsterkte. De weerstand is laag maar niet nul, de stroomsterkte is enorm. Er staat dus wel degelijk spanning op de spoorstaven. Die is vrijwel nul als je dicht bij het onderstation bent en ver van de trein, maar kan merkbaar zijn als je dicht bij de trein bent, en de trein is ver van het onderstation verwijderd.

Dit is alleen de rijspanning. Er is ook nog de spoorstroomloop.

De spoorstaven vormen niet één geheel, maar zijn middels ES-lassen (ES staat voor Elektrische Scheiding) in secties verdeeld. Een ES-las is een isolator. Om de rijstroom toch van de ene kant naar de andere kant van een ES-las te laten vloeien, zijn de spoorstaven aan beide kanten van de ES-las via een spoel met elkaar verbonden. Een spoel is geleidend voor gelijkstroom, maar isolerend voor wisselstroom. De gelijkstroom van de trein kan dus (vrijwel) ongehinderd de ES-las passeren door via de spoel te lopen.

Op de spoorstaven wordt daarnaast continu wisselspanning gezet. Dat is de spoorstroomloop. Elke sectie heeft zijn eigen spoorstroomloop. Die wisselspanning blijft binnen de eigen sectie, want ook wisselspanning kan de ES-las niet passeren, en daarnaast ook de spoorspoel niet.

Zolang er wisselspanning op de spoorstaven van een sectie staat, weet het treinbeveiligingssysteem dat die sectie vrij is. Rijdt een trein de sectie in, dan zorgen de wielen en de assen van de trein voor een elektrische verbinding tussen de spoorstaven, en valt de wisselspanning weg. Het treinbeveiligingssysteem weet nu dat die sectie bezet is (en dat er dus geen andere trein naartoe mag).

Samenvattend: er staan twee spanningen op de spoorstaven. Een gelijkspanning ten gevolge van de retourstroom, en een wisselspanning voor de treindetectie. Beide zijn voelbaar.
Cryofiel
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"Treinen rijden op gelijkspanning."
"De bovenleiding is de fase, daar staat spanning op"
Hmmm. Ik heb altijd begrepen dat fase een begrip is in wisselspanning, niet in gelijkspanning.
Zit ik dan zo verkeerd?
Cryofiel
een jaar geleden
Klopt. Ik heb de spanningsvoerende zijde "fase" genoemd omdat ik net de eerdere reacties onder de vraag had gelezen, waar ook over "fase" werd gesproken bij gelijkspanning.

Je hebt gelijk, "fase" hoort bij wisselspanning.

De bovenleiding voert spanning. Weet zo snel niet of dat plus of min is. De spoorstaven zijn de nul.

Misschien zijn "L" en "N" (Live en Neutral) betere aanduidingen.