Ligt perron 3a dichtbij perron 5a op het treinstation in Zwolle?

Ik kan nergens een plattegrond online vinden met de spoornummers van het station in Zwolle. Ik moet namelijk overstappen in Zwolle naar Schiphol (van 3a naar 5a). Overstaptijd bedraagt 2 minuten en ik vraag mij af of dit voldoende is? Ligt het toevallig naast elkaar? Hopelijk weet iemand dit!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40.8K

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk SPOOR 3a en SPOOR 5a (sorry, ik zit in de spoorwereld, en dan zit er een wereld van verschil tussen SPOOR 3a en PERRON 3a...).

In Zwolle liggen spoor 3a en spoor 5a direct tegenover elkaar aan het tweede perron. Je hoeft dus alleen maar het perron over te steken, een afstand van een paar meter.

Zie Sporenplanonline voor de informatie. Klik linksboven op Sporenplannen, klik op Nederland, en kies dan "Actuele tekeningen - uitgebreid". Klik op Zwolle en schuif naar rechts tot je een blokje met "Zl" tegenkomt - dat is de spoorse afkorting van Zwolle.

Zie ook het plaatje hieronder.

Toegevoegd na 7 minuten:

Voor belangrijke dingen zoals een vliegreis bouw ik zelf altijd een veiligheidsmarge in.

In jouw geval zou het kunnen gebeuren dat je eerste trein uitvalt. Kijk dus vooraf hoe laat je op Schiphol zult aankomen als je je eerste trein mist en je met de volgende trein naar Zwolle gaat. Is dat nog op tijd: prima. Ben je dan niet meer op tijd op Schiphol, neem dan een trein eerder van je vertrekstation naar Zwolle. Mocht die trein uitvallen, dan is dat niet meteen een probleem.

Cryofiel
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Wow, ik wist niet dat zoiets bestond, wat handig
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook een handige site:
http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ Als je weet waar jouw trein vandaan komt, kun je vooraf al zien of hij op tijd rijdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig dat er dan toch nog een ander antwoord is gekomen....

Andere antwoorden (2)

Ja, station 3 en 5 liggen tegenover elkaar, je hoeft dus alleen het perron over te steken.
En de overstap die jij moet maken is een belangrijke, over het algemeen wachten die treinen op elkaar, en word er ook omgeroepen 'trein naar Schiphol aan overkant perron, u kunt zo overstappen'.

Toegevoegd na 39 minuten:
Eerste zin moet uiteraard perron zijn, en niet station..
10 jaar geleden
Nee, die sporen liggen niet aan hetzelfde perron. En zelfs als dat wel zo was heb je nog kans aan die 2 minuten te weinig tijd te hebben. Want er treedt zo gemakkelijk vertraging op. Ik kwam een keer aan op spoor 7a en moest overstappen naar spoor 5a, wat dus wél aan de andere zijde van datzelfde perron is. Maar mijn trein kwam te laat aan en de andere trein deed de deur niet meer open en reed gewoon voor mijn neus weg. Om in 2 minuten van 3a naar 5a te komen moet je behalve dat de trein op tijd is ook nog het geluk hebben dat jouw trein bij de trap stopt. Anders kan je ook nog een behoorlijk eind lopen om daar te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt dus beter een trein eerder vertrekken. Wat Ritsuka zegt heb ik op station Zwolle nog nooit meegemaakt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft hier, vast goedbedoeld, toch een verkeerd advies. Want 3a en 5a zitten wel aan het zelfde perron. Die 2 minuten is krap inderdaad, voor een belangrijke verbinding is marge inbouwen verstandig door een trein eerder te nemen. Maar, als het een gewone treinreis zonder harde aankomst tijd is, dan is dit een prima overstap om de doen als er geen vertraging is.
Amadea
10 jaar geleden
Ja, kennelijk haal ik de spoornummers door elkaar. Maar dan nog, als het een reis naar Schiphol betreft en op tijd zijn dus van belang is, dan zou ik het er niet op wagen te rekenen dat die twee minuten lang genoeg zijn! Je hebt vermoedelijk ook nog een koffer te sjouwen...