Om dit verschijnsel tegen te gaan, werden in het verleden tussen de spoorstaven (korte) ruimtes overgelaten. Hierdoor werd het bekende 'kedeng-kedeng'-geluid veroorzaakt, maar ook slijtage aan de wielen. Ook nadat de overgangen niet meer loodrecht, maar diagonaal op de rijrichting werden aangebracht, bleven deze nadelen bestaan, zij het in mindere mate.
Tegenwoordig worden daarom langgelaste spoorstaven toegepast. Bij hoge temperaturen ontstaan er grote spanningen in deze spoorstaven. Om te voorkomen dat er spoorspattingen ontstaan, kan het materiaal gekoeld worden of zodanig stevig bevestigd worden dat de staven geen kant uit kunnen. In België worden uitzettingtoestellen gebruikt in combinatie met langgelaste sporen. Deze toestellen garanderen dat het staal altijd in de optimale toestand is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet ook nog wel eens( vooral bij bruggen, dat de twee sporen schuin afgewerkt zijn, hierdoor kunnen ze langs elkaar uitzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werden de railsstaven met bouten aan elkaar verbonden. Aan elke zijkant van de rails werd een metalen strip geplaatst. In de lengte richting werd tussen de rails een kleine opening gelaten die uitzetting compenseerde en de twee stukken rails werden met bouten en moeren aan elkaar geschroefd.

Deze boutverbinding is niet erg sterk. Daarbij komt dat krachten bij thermische uitzetting geweldig groot zijn. Zou de de rails niet kunnen uitzetten dan zouden bouten breken bij opwarming en zou het spoor niet meer veilig zijn

Tegenwoordig worden de railstaven aan elkaar gelast. Met deze lastechniek verkrijgt men een verbinding die even sterk is als de rails zelf. (zie bron) Er zit geen zwakke punt meer in de rails.

Bij opwarming wordt de rails natuurlijk langer. De extra lengte wordt gecompenseerd in de bochten van het spoor. De straal van de bocht wordt een beetje groter.

Doordat de rails tegenwoordig heel stevig met de dwarsliggers is verbonden, vormt de twee stalen rails samen met de dwarsliggers, een rigide constructie die de thermische krachten zeer goed kan weerstaan.