Waarom hebben we nog geen automatische treinen trams en metro's?

Ik bedoel, het enige wat een de bestuurders doen is op trekken en afremmen. Als je kijkt naar alles wat we kunnen in deze moderne wereld, snap ik dat niet.

Toegevoegd na 42 seconden:
-een

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Door een trambestuurder doodgereden worden lict erg gevoelig (begrijpelijk), maar door een robot doodgereden worden is werkelijk onacceptabel.

Toegevoegd na 10 minuten:
lict = ligt

Er zijn natuurlijk heel goed via computers en sensoren bestuurbare systemen mogelijk die het meestal beter zullen doen dan een menselijke bestuurder, maar dat in een op de miljoen gevallen de machine het slechter doet dan de mens zal men niet accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er altijd een voetganger fietser over kan steken en dan is het wel zo handig dat die dingen bestuurd worden

hoevaak heb je geen botsingen tussen een tram en auto en als er dan niemand achter het stuur zit en dat ding rijdt gewoon door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Treinen en trams rijden over normale straten, en hebben dus te maken met het normale verkeer. Trams vrijwel continu, treinen bij elke spoorwegovergang.

Op die plekken kunnen mensen plotseling oversteken, of kan een auto vastzitten. Ook is het wel eens gebeurd dat iemand met de voet tussen de rails vast kwam te zitten.

Zelf zat ik laatst in een trein die plotseling een noodstop maakte. Iemand op een scootmobiel bleek niet helemaal te hebben begrepen waar spoorbomen voor dienden, dus die was nog aan het oversteken. Toen de trein na de noodstop weer optrok, zag ik een bibberend mensje in de scootmobiel aan de "binnenkant" van de spoorboom staan, angstig kijkend naar de langzaam voorbijrijdende trein.

Wat langer geleden moest de trein stoppen omdat er een auto vast zat op de overweg; de machinist wachtte tot een aantal mensen de auto had weggeduwd.

Ik heb ook wel eens vertraging gehad vanwege een bermbrand, en een keer vanwege een verdacht pakket op de rails.

Verder heb je nog kans dat er een boom op de rails valt.

Het is heel duur om een systeem te bouwen dat op al die mogelijkheden adequaat reageert. Daar is een mens nog altijd veel beter in.

--

Bij metro's kan het wel, omdat die vaak niet op plekken komen waar zich ook ander verkeer kan bevinden; als die ondergronds rijden, kan er ook geen obstakel op de rails vallen.

Bij metro's zie je dan ook wél hier en daar dat er gebruik wordt gemaakt van een chauffeurloos systeem. Maar ook in die gevallen is er een centrale controlekamer, waar iemand continu naar camerabeelden zit te kijken om te zien of niemand gekke dingen uithaalt.

De rol van de mens is hier dus veel kleiner, maar de mens is nog altijd nodig.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Op sommige plekken zijn die er al wel.
Bijvoorbeeld de Docklands Light Railway in Londen
en er zijn er veel meer.

Zie bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat het niet altijd soepel loopt!

http://autobussen.blogspot.com/2009/10/parkshuttle-kralingse-zoom-rivium.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De argumentatie dat menselijke chauffeurs nodig zijn voor onvoorziene situaties/afremmen bij overstekers is onzin.

Dit kunnen robots tegenwoordig echt al wel hoor, kwestie van een sensor eraan plakken.
Natuurlijk zal het niet helemaal zo simpel zijn maar de techniek zal echt al wel bestaan. Kwestie van tijd tot dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Rotterdamse Metro`s hebben al jaren wat je noemt ATB (Automatische Trein Beinvloeding) waardoor het voertuig zelf de deur kan sluiten op kan trekken afremmen stoppen op het volgende station en zo verder. Het zijn de passgiers die te bang zijn om dan in hetzelfde voertuig te stappen als er geen bestuurder meer in zit.