Verdwijnen de papieren retourtickets van de ns? Zo ja, wanneer?

Ik vraag dit omdat in een vraag over of een buitenlander korting kreeg, zei iemand dat er geen retourtickets meer zijn. Bij ons hebben ze die nog wel, gewoon uit de automaat. Maar gaan ze er dan helemaal uit? Of blijven ze toch nog, net zoals de enkel tickets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Papieren retourtickets in de oude vorm, waarbij een retour goedkoper was dan twee enkeltjes, bestaan niet meer.
Tegenwoordig is een retour even duur als twee enkele tickets.

Papieren kaartjes verdwijnen begin 2014 blijkbaar echt wel.

"Vanaf begin 2014 zal de wegwerp ov-chipkaart in gebruik worden genomen en zal het papieren treinkaartje verleden tijd zijn. De verschillende belangenorganisaties hebben gepleit voor behoud van het papieren treinkaartje, omdat dit voor verschillende reizigers groepen voor problemen zou kunnen zorgen. Toch wil de NS overgaan op het digitale vervoersbewijs, zodat de poortjes op de treinstations in gebruik genomen kunnen worden.

Trein aanbiedingen

Natuurlijk zal dit geen gevolgen hebben voor de trein aanbiedingen. Op het huidige moment maakt elke trein aanbieding gebruik van een unieke code die u online kunt omzetten in een geldig vervoersbewijs. Nog onduidelijk is hoe de trein aanbieding wordt omgezet in een wegwerp ov-chipkaart, maar dit zal pas tegen het eind van 2014 nodig zijn."

http://www.goedkoop-treinkaartje.nl/ns-trein-nieuws/papieren-treinkaartje-tot-eind-2013
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt er niet duidelijker op... NS wil duidelijk van het papieren kaartje af, maar ze hebben nog flink wat tegenstand te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o.a. van mij. Ik reis zo'n 2x per jaar met de trein. Ik zit echt niet te wachten op een OV-chipkaart waar minimaal 20 Euro op moet staan als je met je reis begint, ook al is het stukje dat je reist slechts 3 euro...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de reden daarvoor wel, maar het komt erg over alsof bij NS de reizigers voor korte afstanden domweg niet meer welkom zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de reden is dat er genoeg op moet staan om de langste afstand binnen Nederland af te kunnen rekenen.
Stel dat je er maar 3 euro op hebt staan, genoeg voor een korte afstand, maar ondertussen reis je van DenHelder naar Maastricht... Maar ja, 't is lullig dat je als je alleen maar korte stukjes wilt doen dan telkens zult moeten bijstorten, dat moet mijns inziens ook anders kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het opzich maar de langste afstand is wel wat meer dan 20 euro

Andere antwoorden (1)

Ze verdwijnen niet, wegens protest door diverse consumentenorganisaties:

"Het papieren treinkaartje blijft bestaan voor incidentele treinreizigers. [...]
De NS laat nu weten dat de papieren kaartjes voor een enkele reis, dagretour en railrunner beschikbaar blijven bij de balie, in de kaartautomaat en online. Ook papieren dagkaarten voor de fiets en hond blijven te koop aan de balie en in de kaartautomaat. De papieren kaartjes worden overigens wel voorzien van een chip waarmee moet worden in- en uitgecheckt.
Vanaf woensdag wordt de kaartautomaat aangepast zodat reizigers worden aangestuurd op het gebruik van de OV-chipkaart. In de loop van volgend jaar moeten reguliere reizigers geleidelijk alleen nog de OV-chipkaart gaan gebruiken."

http://www.nu.nl/binnenland/2957673/ns-behoudt-deels-papieren-kaartje.html (13-11-2012)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, maar toch een beetje onduidelijk omdat ze toch zeggen vanaf volgend jaar ov kaart gebruiken. Of is dit echt alleen een wens dat we dat doen?
Ik zie het vanzelf wel met het in en uit checken van de papierenkaartjes, kan me er niks bij voorstellen haha.
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze willen wel dat je dat doet, dus ze maken het wat lastiger om papieren kaartjes te halen. Maar voorlopig (tot wanneer?) zijn ze van het idee afgestapt om alleen nog papierenkaartjes via het loket te verkopen. Misschien dat ze over een tijd weer proberen het door te voeren, maar deze keer krijgen ze teveel tegenwind.
En ze kunnen wel een verschil willen maken tussen reguliere en incidentele reizigers, maar de enige manier om iemand ervan te weerhouden elke dag een los papieren kaartje te kopen, is de losse verkoop duurder maken. Dus wie weet veren ze over x tijd een extra toeslag in voor een papieren kaartje - dan is het nog steeds mogelijk ze te kopen en een toerist zal niet zo moeilijk doen over een toeslag, maar als je dagelijks de trein gebruikt, zul je toch gemotiveerder raken voor de de OV-chipkaart. Ik vermoed dat ze het zo gaan aanpakken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zou wat zijn, alleen via loket, in veel plaatsen is niet eens meer een loket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka: dat is juist het slimme hiervan - van de NS uit gezien dan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen :)