Waarom rijden in Barcelona rode bussen op de Groene Lijn, en groene bussen op de Rode Lijn?      [foto's]

Ik was in Barcelona. Daar zag ik toeristenbussen (zie foto's).

Ik heb vier lijnen gezien: de Rode Lijn, de Groene Lijn, de Blauwe Lijn en de Oranje Lijn. Misschien zijn er nog meer lijnen, dat weet ik niet.

In het gebied waarin ik meestal was, reden vooral de Rode en de Groene Lijn.

Wat mij opviel was dat op de Rode Lijn meestal groene bussen worden ingezet, terwijl op de Groene Lijn meestal rode bussen rijden.

Zie beide foto's.

De bovenste foto toont duidelijk een rode bus; op het display aan de voorkant staat echter duidelijk dat dit de Groene Lijn is (dit staat ook op het bord boven het voorwiel, maar dat is op deze foto niet leesbaar).

De onderste foto toont een groene bus; het bord boven het voorwiel zegt echter dat dit de Rode Route is (dit staat ook op het display aan de voorkant, maar dat is op deze foto niet zichtbaar).

Wat is de reden voor deze kleurkeuze?

Toegevoegd na 1 minuut:

Beide foto's zijn met enkele minuten tussenpoos gemaakt bij dezelfde bushalte.

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het al bijzonder/goed dat jou dat op is gevallen. Ik had het zelf niet gezien. Maar het lijkt inderdaad wel logisch om dat zo te doen. Maar het zou me niet verbazen als de volgende week het toch weer andersom is!
Cryofiel
11 jaar geleden
@samsung93, de routes van de lijnen overlappen elkaar slechts gedeeltelijk. Voordeel van enige overlap is dat je makkelijker kunt overstappen.

Het beste antwoord

Ik denk dat er 2 verschillende "busorganisaties"van de halte gebruik maken.

In Barcelona heb je

1) Hop On Hop Off tours.

Deze heeft 3 lijnen:

Rode en blauwe lijn
Groene lijn (seizoensgebonden)

http://www.barcelonasightseeing.net/?event=offer.detail&offerId=2096&startDate=08/01/2012&endDate=08/31/2012

2) Een andere is Barcelona City tours.

Deze heeft 2 lijnen: een oranje en groene

http://www.barcelonacitytour.com/en/our-routes/east-route/

Toegevoegd na 50 seconden:
Je ziet ook aan je foto's dat het verschillende soorten bussen zijn die er gebruikt worden.