Bestaat er een Belgische versie van 9292?

Ik moet even naar België en vraag me af of er ook een 9292 is voor België?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.1K
SimonV
9 jaar geleden
Misschien kom je met http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/DeLijn/routeplanner een eind?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is er voor België geen goede landelijke planner! Heeft iets te maken met taalstrijd!! Voor de trein kan je de site van b-rall gebruiken. Bus en tram in Vlaanderen bij de Lijn. Wallonië TEC. Voor Brussel de site van MIVB. Deze sites overlappen elkaar deels

Het beste antwoord

Ja, er bestaat een algemene routeplanner.
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/DeLijn/routeplanner

Er staat op die pagina dat die planner in samenwerking is met de Vlaamse vervoermaatschappij (De Lijn), de spoorwegen (NMBS), en de Waalse vervoermaatschappij (TEC).
Ik kende hem nog niet, ik vond hem met Google.
Vanaf Essen naar mijn familie in Hoboken lukt, al blijft het vreemd dat ik volgens deze behulpzame raadgever meer dan een kilometer zou moeten lopen om van Essen NMBS Station naar de daar stoppende trein te komen. Die trein stopt zowat *in* het stationsgebouw!

Een aangename verrassing is dat de planner zowel de mogelijkheid toont om eerder uit de trein te stappen en met de tram tot vrij dicht bij de bestemming te komen, maar ook de mogelijkheid toont om de trein pas te verlaten bij het station dat het dichtste bij het doel ligt, waarna dan nog een wandeling van 1,2 km resteert.

Maar nu de echte proef op de som.
Als ik eens probeer hoe ik vanuit Essen op een Waals adres kan komen, loop ik elke keer vast.
Een gewone plaatsnaam is vaak niet acceptabel, het moet de naam van de gemeente zijn waar die plaats in gelegen is. Tja ... tot zover mijn pogingen om echt met een busrit in een kleinere plaats te eindigen.
Een plaats met volgens Wikipedia toch echt een eigen burgemeester werd niet herkend in het Frans en ook niet in de Nederlandse schrijfwijze. Saint-Hubert was dat, en dat is meteen een goed aanknopingspunt, want dan zie je al tijdens het ingeven van “saint” verschijnen welke heiligen als plaatsnaam hier “erkend” zijn in het openbaar vervoer netwerk!

De planner werkt in de Nederlandse taal en wil dus niet eens van Liège weten.
Maar als je Luik begint in te geven, reageert-ie wel.
Dan moet je daar geen stationsstraat zoeken, want dat gaat niet.
Rue de la gare dan maar. Niets bekend.
Er blijkt wel een Rue de la Station te bestaan! Dat is dank zij het auto-aanvullen dan weer wel te zien: je tikt rue in en je ziet de mogelijkheden.
Het zoeken naar een verbinding om daar te geraken duurt echter vele minuten lang en ik heb maar op F5 gedrukt om uit die lus te geraken.
De fraaiste uitkomst die ik op zeker moment bij mijn virtuele omzwervingen kreeg is nog wel dat er geen reisweg gevonden kan worden naar een adres dat de planner zelf voorstelt. Of ik een ander doel op kon geven!
Deze site lijkt mij nu dus niet gebruiksvriendelijk, tenminste, niet zodra je de taalgrens over wil steken.
Bordensteker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Ik had de site al bij Reactie geplaatst, maar liep ook vaak vast...

Andere antwoorden (1)

Het hangt er een beetje vanaf waar je heen wilt. Met goabout.com ondersteunen we de ov-lijnen die België inlopen. Dus of een start of een eindpunt in Nederland hebben. Plannen naar Station Antwerpen Centraal zou bijv. moeten lukken.