Krijg je een boete als je op iemand anders zijn OV reist?

Ik was laatst met de bus ergens heen gegaan op de OV van mijn zus. Toen kwam er een controleur binnen en vroag om mijn OV. Maar ik lijk totaal niet op mijn zus(verschillende haarkleur, en ogen). Maar toch kreeg ik geen boete, terwijl hij wel de foto had gezien? Dus mijn vraag: Mag je op iemand anders zijn OV reizen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is een persoonlijke OV kaart..
Met anonieme kaart (zonder foto) mag het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent in overtreding bij een persoonlijke ov-chipkaart. De controleur heeft de bevoegdheid je een bon te schrijven, maar gezien de tijd, dat dit kost, laat hij het achterwege. Maar je reist illegaal !!

Antwoorden (2)

nee, dat is verboden. je had nu de mazzel, dat de controleur kennelijk niet goed op zat te letten. anders had jij een boete gekregen, de ov kaart in beslag genomen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit ook het geval als haar zus geen studenten-OV zou hebben, en er dus zelf voor betaald?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ja, dan ook.
Je hebt alleen geluk gehad dat de controleur niet goed genoeg heeft gekeken. Natuurlijk mag je niet reizen op het reisproduct van iemand anders. Jij hebt dus niet betaald voor jouw busreis, dat mag niet.

Het boetebedrag in het openbaar vervoer betreffende reizen zonder geldig vervoersbewijs bedraagt sinds 1 januari 2012 85 euro plus de kosten van de reis zelf.

Daarnaast kunnen ze aangifte doen bij de politie:
"Het gebruik(misbruik) van de identiteit(sgegevens) van een ander persoon is geen zelfstandig strafbaar feit. De feiten vallen echter in alle gevallen wel onder een van de delicten in het Wetboek van Strafrecht, zoals valsheid in geschrift of oplichting. Ook het argument dat de persoon in kwestie wellicht geen financiële schade heeft geleden van de fraude, maar een ander zoals een bedrijf of natuurpersoon, hoeft geen belemmering te vormen om de aangifte op te nemen. Artikel 161 van het Wetboek van Strafrecht bepaalt dat de politie een verplichting heeft om aangifte op te nemen van enig strafbaar feit (een ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit, is bevoegd daarvan aangifte te doen). Uiteraard moet daarvoor wel een vermoeden zijn van identiteitsfraude. Of identiteitsfraude plaatsvindt door een vals of vervalst identiteitsdocument, of doordat iemand zich verschuilt achter de identiteit van een ander persoon maakt geen verschil. Artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht is hier van toepassing op bovengenoemde delicten".
Amadea