Mijn ID kaart is in beslag genomen in de trein. Hoe krijg ik deze terug?

Ik had geen geldig kaartje (ja, heel dom). Nu nam de conducteur mijn ID kaart in beslag. Na bellen en schrijven met de klantenservice bleek dat niemand weet wat er met de ID-kaart is gebeurd....! Ik kreeg trouwens wel een acceprgiro, dus dan lijkt me dat ze hem wel hebben gebruikt voor mijn adres... Iemand een idee hoe ik hem terug kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
bamibal
11 jaar geleden
Volgens mij MAG een id-kaart helemaal niet in beslag genomen worden. Ik zou aangifte doen van verduistering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd bamibal, de conducteur heeft geen enkel recht om iets in beslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een vreemd verhaal! Aanklagen die man, ik hoop wel dat je een BEWIJS hebt gekregen dat die vent jouw id heeft ingenomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk idd dat de conducteur dit nooit had mogen doen, verklaard meteen waarom ze van niets weten.
Ik zou zeker aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je ID kaart altijd bij je hebben. Als deze door de conducteur wordt ingenomen heb je geen ID kaart meer wanneer je de trein verlaat. Oftewel, het kan NOOIT zo zijn dat iemand je ID kaart in beslag mag nemen. Ik zou dus aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De conducteur kan nu malafide dingen uitspoken met je ID waar je grote problemen mee kan krijgen. Hoe sneller je aangifte doet, hoe minder kans op problemen je kan krijgen.
walter
11 jaar geleden
Aangifte van diefstal doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen diefstal. Of het nu bewust of onbewust is, dit valt onder oplichting.

Antwoorden (1)

Allereerst had je kunnen (moeten!) weigeren om de ID-kaart in beslag te laten nemen. Die kaart is namelijk eigendom van onze overheid. Uiteraard had je 'm wel ter inzage kunnen geven voor het overnemen van de gegevens voor de kostendoorbelasting.

Ik zou zeggen: aangetekende brief naar hoofdkantoor van NS (in Utrecht). Mocht je niets horen, dan met kopie van de aangetekende brief + bewijs van ontvangst van NS naar de politie om aangifte van het verlies van de kaart te doen. Zonder proces-verbaal kun je namelijk geen nieuwe meer krijgen.
Computoon