Waarom wordt een machinist Meester genoemd?

En wat is dan de aanspreektitel van een conducteur zo die er is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
De conducteur wordt HC genoemd: hoofdconducteur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Cryofiel
9 jaar geleden
In Nederland zijn alle conducteurs HC.

Het beste antwoord

De machinist bestuurt de trein. Vroeger had hij altijd een leerling bij zich, de stoker. Die moest ervoor zorgen dat het vuur van de stoomlocomotief bleef branden. Van de machinist leerde hij hoe hij een trein moest besturen. Vanaf die tijd wordt een machinist meester genoemd. Dat gebeurt nu nog steeds.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

De machinist heet meester omdat hij in de stoomtijd altijd een leerling-machinist bij zich had. Deze leerling-machinist was tevens de stoker voor de stoomketel van de locomotief. Sinds 1957 rijden er geen stoomtreinen meer in het normale reizigersvervoer maar de term meester voor de machinist was inmiddels, na bijna 120 jaar, zo verankerd binnen het spoor dat dit altijd de aanspreektitel is gebleven.

Bij conducteurs speelt de rang van de conducteur een rol. Een conducteur die nog niet alle bevoegdheden heeft heet gewoon conducteur. Een volledig bevoegde conducteur heet hoofdconducteur. Vroeger duurde het 6 jaar voor een conducteur hoofdconducteur was en kon je het verschil zien aan een rode band die hij aan de tas had. Tegenwoordig is iedere conducteur die de opleiding heeft afgerond en zelfstandig dienst mag doen hoofdconducteur.

Op sommige treinen zitten meerdere (hoofd)conducteurs. Dit kan zijn i.v.m. de lengte van de trein, de drukte in de trein of door het veel voorkomen van agressie/zwartrijders op dat traject. In dat geval wordt op papier één van de hoofdconducteurs aangewezen als degene die de leiding heeft. Degene die de leiding heeft wordt wel aangesproken met chef. Dit is afgeleid van Chef-trein; of te wel de chef (baas) van de trein. Uiteraard is als er maar één conducteur in de trein aanwezig is, deze automatisch de chef-trein.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook wordt de hoofdconducteur regelmatig aangesproken als HC, de afkorting van HoofdConducteur. Maar de officiële aanspreektitel is chef.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1