Waarom zijn er weinig treinstation in Zeeland?

Waarom zijn er eigenlijk alleen treinstations in bijvoorbeeld Middelburg, Vlissingen en Goes en niet in bijvoorbeeld Terneuzen of Tholen? Zijn er plannen voor uitbreiding?

een jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Van 1869 tot 1951 was er wel een station in Terneuzen. Al googelend kom ik tegen dat er wel ideeën zijn voor een nieuw station.
Op het NS-forum trouwens meer mensen met kennis van zaken over dit soort thema's.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Terneuzen
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/station-terneuzen-centraal-dichterbij-dan-velen-denken~a501c02a/

Antwoorden (3)

Midden Zeeland is het enige deel van Zeeland dat relatief gemakkelijk te bereiken is per spoor. Om de andere eilanden te bereiken zouden lange spoorbruggen gebouwd moeten worden. (Dat zal niet rendabel zijn, anders was het mogelijk al gebeurd).
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
Er is recent weer meer belangstelling gekomen voor al langer bestaande plannen voor een doortrekking van een deels al aanwezige (goederen)spoorlijn van Gent (B) naar het noorden. Die zou dan Terneuzen voor reizigerstreinen vanuit België bereikbaar moeten maken via een gedeeltelijk nog ontbrekend stukje op de oostelijke kanaaloever. https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/station-terneuzen-centraal-dichterbij-dan-velen-denken~a501c02a/
Waarschijnlijk omdat het de provincie is met de minste inwoners. Slechts 386.707 in heel zeeland. Alleen al Amsterdam heeft 821.752.
In vergelijking met inwoners heeft Zeeland dus eigenlijk niet echt weinig stations.

Stations in Zeeland:
Goes
Kapelle-Biezelinge
Arnemuiden
Kruiningen-Yerseke
Middelburg
Vlissingen Souburg

Stations in Amsterdam:
Amsterdam Centraal,
Schiphol,
Amstel,
Bijlmer Arena,
Holendrecht,
Lelylaan,
Muiderpoort,
Rai,
Science Park,
Sloterdijk,
Zuid,
Nieuw Amsterdam.
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
In Zeeland vergeet je nog de stations Rilland-Bath en Krabbendijke.
En je noemt wel Vlissingen Souburg, maar niet Vlissingen zelf. Dus er komen er daar nog 3 bij. Amsterdam heeft het station Schiphol niet binnen haar gemeentegrenzen, evenmin als het station Nieuw Amsterdam, dat in de provincie Drente ligt. Van Amsterdam gaan er dus 2 af.
SentWierda
een jaar geleden
@Bordensteker. Inderdaad: de puntjes op de i.
Dus: Zeeland heeft 9 stations en Amsterdam 10.
Waarbij je in Amsterdam stiekem ook de metrostations mag meetellen - zullen de Amsterdammers zeggen.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Inwonersaantal kun je naar kijken. Je kunt ook naar oppervlakte kijken. Amsterdam : 166 km2 land / 54 km2 water. Zeeland : 1782 km2 land / 1151 km2 water.
Als je daarna kijkt, zijn er verhoudingsgewijs erg weinig stations in Zeeland. En ja, dat zal (kunnen) komen omdat er verhoudingsgewijs minder mensen wonen. En het aanleggen van treinverbindingen waarschijnlijk onrendabel is (hoge kosten, weinig passagiers).
Aan de andere kant; de politiek heeft de mond vol over verduurzamen, ook m.b.t. vervoer. Wil je dat mensen in een regio als Zeeland (en andere gebieden buiten de Randstad) meer het OV gebruiken, zal daar wat in moeten veranderen.
Je kunt je afvragen waarom Amsterdam zo veel stations heeft. Ook omdat, zoals SentWierda aangeeft, er nog een heel metronetwerk is.
te duur om overal spoor te leggen en er zijn genoeg busverbindingen.
Heel duur in iedergeval.
een jaar geleden