Waarom worden overheidsbedrijven, zoals de spoorwegen geprivatiseerd? De service, de lonen en de kwaliteit verminderen omdat winst belangrijker is.

NS is gesplitst in prorails en vervoersbedrijven. Prorails verzorgt de rails, en heeft geen sneeuwschuivers en minder schoonvegers. Werkt dus goedkoper, maar zorgt ook dat we 3 dagen nauwelijks treinen hebben vanwege de sneeuw.
De verschillende bedrijven hebben verschillende routes en zijn dus geen concurrenten. Het spoor is niet geschikt om 2 bedrijven te laten concurreren op dezelfde route. Waarom doen we dit dan?
Is dit de vrije markt die we willen? Wordt dit door de EU opgedrongen?
Is dit een erfenis van het paarse liberale ideaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helemaal juist... Geen respect meer, maar wel winst... Zichzelf indekken en in de loopgraven... Maar respect is weg... Klopt het paarse liberalisme... We moeten met Amerika mee, dat is het, zij dicteren dit...

Waarschijnlijk om dezelfde redenen dat er nu banken omvallen : Totale onkunde en grootheidswaarzin en afwezigheid van verantwoordelijkheidsgevoel bij de "managers" in dienst van de overheid. Na het falen wordt er gewoon met ons geld de rommel weer teruggekocht, zie ING. Of dit op het conto van paars te schrijven valt betwijfel ik. Dit is toch het ambtenarenapparaat waar de politiek uiteindelijk vrij weinig over te zeggen heeft. Stom dat de politiek er ingetrapt is, dat kun je ze verwijten. En stom dat wij, het kiesvolk, de praatjes geslikt hebben en maar blijven stemmen op zoiets als pvda en cda.

Alles wat nederland veel geld kost of gaat kosten willen zij van af.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100