Wat reken je af als je in en uitcheckt met OV-kaart op hetzelfde station?

Hypothetisch: Stel ik check OV kaart in op station Arnhem, en reis naar bevoorbeeld Nijmegen. Daar ga ik winkelen, zónder uit te checken. Ik stap enkele uren later weer op de trein naar Arnhem en check daar pas de OV kaart uit. Wat betaal ik dan? (even los van het feit dat je dan formeel gesproken de boel oplicht)

Toegevoegd na 3 uur:
N.a.v. de 2 reacties: Dan kun je dus wel voor prijs enkele reis een retourtje reizen met een legaal vervoerbewijs door 2 OV chip kaarten te gebruiken op deze manier:

kaart 1 inchecken op station A, reizen naar station B, kaart 2 inchecken op station B, reizen naar station A, kaart 1 en kaart 2 uitchecken. Totale kosten: 70 cent + enkele reis van A naar B. Niet controleerbaar voor zover ik kan bedenken...

(blijft natuurlijk zwart reizen, dat begrijp ik heel goed, is hypothetisch experiment)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Ik heb in den beginne dit ook ontdekt, lastig is wel als je poortjes door moet om niet uit te checken, of weer opnieuw in te moeten checken, maar met het metrosysteem in rotterdam was/is dit ook ergens mogenlijk. Had ik ooit bedacht, dat was ivm iemand ophalen en dan het perron niet hoeven te verlaten om de metro weer terug te kunnen pakken.

Het is oplichting en zonder poortjes is het idd mogelijk.

Of het "systeem" dit zal merken, zou ik niet weten
in het begin ging er nog veel fout, dus het was helemaal niet gek als het regelmatig gebeurde dat er niet in of uitgecheckt was.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, omdat je dan volgens het systeem geen kilometers hebt gemaakt, rekent je dus alleen het instaptarief af (70 cnt zo uit mijn hoofd dacht ik)

Toegevoegd na 9 uur:
na je toevoeging, dat klopt inderdaad. de wet is op verschillende plekken te omzeilen en dat geldt gewoonweg ook voor de OVchipkaart, die ze eigenlijk nog niet hadden moeten invoeren omdat het nog steeds een problematisch systeem is op meerdere fronten.

En het idee van je kan maar maximaal een bepaalde tijd op hetzelfde station uitchecken... ik zou dat toch ook raar vinden.

Ik sta op het station... ik wacht op de metro, die is te laat, ik wacht ik wacht ik wacht... uiteindelijk wordt de vertraging niet eens meer aangepast, maar staat er dat er vertraagd is zonder te weten hoe lang, na drie kwartier geef je het op.. dan moet je gewoon kunnen uitchecken.

als er dan wel 4 euro wordt afgeschreven, kan je simpelweg een declaratieformulier invullen en claimen dat er iets misgegaan is met uitchecken.

Inderdaad allemaal bedrog, maar het zeer moeilijk controleerbaar en wel mogelijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom willen ze op termijn overal poortjes neerzetten, maar voordat dat zover is...
sterredag
13 jaar geleden
yep

Andere antwoorden (1)

Je betaalt niets maar je reist zwart. Als de conducteur je betrapt dan mag je € 35 betalen + de prijs van de reis.

Verder , als je dit vaak doet dan zal het "systeem " dit merken en dan wordt je OV chipkaart geblokkeerd.

Toegevoegd na 5 uur:
Je mag maar een beperkte tijd inchecken en uitchecken op hetzelfde station. Waarschijnlijk 1/2 uur tot 1 uur. Daarna wordt je status "niet uitgecheckt " en dan wordt het hele bedrag dat als borg wordt ingehouden van je saldo afgetrokken.