waarom rijden de eerste treinen tussen 05:00 uur en 06:00 uur over het verkeerde spoor?

je verwacht dat treinen altijd op het rechterspoor rijden. Echter is dit
-bijvoorbeeld op maandag en vrijdag- tussen 5 en 6 uur smorgens niet zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Het spookt zeker op dat vroege uur...

Spookrijders dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk antwoord natuurlijk maar het is om de statische/kinetische energie in toom te houden. De hele dag rijden treinen een richting op en dit genereert enorme boosts aan energie. Om dit nu te neutraliseren is het goed om een keer per dag de andere kant op te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met de eventuele uitloop van de zogenoemde goederentreinen die voornamelijk 's nachts rijden...

Feit is gewoon dat deze zware diesel locks een bepaalde route krijgen, waar de eerste treinen van het passagiersvervoer rekening mee moeten houden...

Hierbij komt dat het met name voor de eerste trein één stuk makkelijker rijden is om geen last te hebben van de eventuele wissels die om welke reden dan ook anders dan geplant staan. En dit weer i.v.m. de goederentreinen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke spoorstaaf en elk wissel moet minstens eenmaal per 24 uur door een bepaald aantal wielen worden bereden. Als er te lang niet over een stuk infra (da's de algemene naam voor rails, wissels en dergelijke) is gereden, kan roest ontstaan. Dat heeft een nadelige invloed op de treinbeveiligingssystemen.

Als er te lang niet over een bepaald stuk spoor is gereden, mag dat stuk spoor niet meer normaal worden bereden. Dan moet er eerst een trein met zeer lage snelheid over dat stuk spoor rijden om te kijken of alles echt in orde is. Pas daarna mag zo'n stuk spoor worden vrijgegeven voor normaal gebruik.

Om die omslachtige en langdurige procedure te voorkomen, moet elk stuk spoor dus minstens eens per 24 uur worden bereden. Dat is het zogenaamde roestrijden.

Daarbij kan het voorkomen dat een trein op het linkerspoor rijdt.

Er zijn ook stukken dubbelspoor waarin wissels liggen om van het rechter- naar het linkerspoor te komen, en direct daarna wissels om van het linker- naar het rechterspoor te komen. Bij het roestrijden kan het voorkomen dat een trein die heel gewoon rechterspoor rijdt, en dat normaal gesproken zou blijven doen, nu via zo'n set wissels naar het linkerspoor wordt geleid en meteen daarna terug naar het rechterspoor. Niet zo aangenaam voor de passagiers, want het wiebelt behoorlijk, maar wel nodig voor het roestrijden.

Toegevoegd op 15-06-2009 15:16:06
Dit roestrijden wordt vaak in één van de "staarten" van de dienstregeling gedaan, dus 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Reden is dat het een handmatige procedure is die aandacht vraagt van de treindienstleiding - aandacht die je liever niet besteedt op een druk moment.

Nog een reden is dat een trein die aan het roestrijden is, soms een net iets andere route door een wisselstraat moet nemen, en daardoor minder snel kan rijden. Een minuutje vertraging kun je op een rustig moment nog wel inhalen, in de spits zou het alle overige treinen kunnen beïnvloeden.