Hoe handel ik met een OV chipkaart (zie beschrijving)

Ik heb 3 jaar in de UK gewoond en kom weer terug naar nederland. Nu hoor en lees ik overal dingen over een ov chip kaart. Nu weet ik dat dat de vervanging is voor een strippen kaart. Maar hoe werkt het? Als ik de bus in kom geef k dan de kaart af aan de bus chauffeur? Of moet ik hem in een gleuf steken? En hoe zit dat met uitstappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

KOPEN EN OPLADEN
Je koopt een ov chipkaart bij de NS kaartautomaat of bij een automaat van een andere vervoerder.
Deze kaart kost 7,50 (echt afzetterij, want er zit maar liefst 0 euro saldo op)
Dan is het de bedoeling dat je hem gaat opladen.
Je kan hem met saldo opladen tot maximaal 150 euro.
Dit doe je ook bij de kaartautomaat op het station.

SOORTEN KAARTEN
Je kan ervoor kiezen een persoonlijke kaart te kopen of een anonieme. Een persoonlijke kaart heeft meer opties zoals dat je online je reisgeschiedenis kan bekijken en online kan opladen. Het nadeel van deze kaart is dat je niet gelijk op stap kunt. Je moet hem eerst aanvragen via een formulier. Je krijgt hem pas binnen 3 weken thuis.
Een anonieme kaart kan je gelijk opladen en gelijk mee op stap.

SALDO OP DE KAART
Om te reizen met NS moet je minimaal 20 euro op je kaart hebben staan, anders kan je niet inchecken. Bij het uitchecken krijg je 20 euro terug, min de reiskosten.
Bij Arriva kost het 15 euro, bij de bus, tram, metro 4 euro, en de manier van afrekenen werkt hetzelfde.

IN/UIT CHECKEN
-------Bij de bus:
Check bij elke bus in en uit. Als je overstapt op een andere bus, moet je ook bij ELKE bus in en uit checken.
Je betaald 1x het basistarief van 0.79 cent, en daarna ga je betalen per kilometer. Als je binnen 35 minuten overstapt op een andere bus, hoef je niet nogmaal 0,79 cent te betalen, maar word je reis gewoon hervat.
-------Bij de trein:
Check in op het station waar je reis begint.
Check uit op het station waar je reis eindigt.
LET OP! Als je halverwege een reis omdraait, moet je ook in en uitchecken. Je kan dus niet inchecken in utrecht, en vervolgens naar amsterdam gaan, en daarna leiden, en daarna van leiden terug naar utrecht. Dat heet een rondreis. Je moet dan uitchecken en weer onieuw inchecken bij station amsterdam of leiden.
-------Bij de tram
Bij de tram gaat het precies hetzelfde in zijn werk als bij de bus.
-------De metro
De metro heeft overal poortjes, dus daar moet je gewoon in en uitchecken als je zo'n poortje tegen komt.

Succes met dit hele gedoe, want jaja...het is en blijft nederland he!
Alles moet moeilijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op een OV-chipkaart moet je tegoed zetten, dat kan je aan de balie van bijvoorbeeld de NS laten doen, of aan een apparaat ervoor.
Als je de bus instapt, houd je de kaart voor een lezer en kan je gaan zitten. Als je uitstapt, houdt je de kaart weer voor de lezer. Op deze manier wordt er tegoed van je kaart afgehaald waarvan je dus reist.
Overigens kan je met de OV-chipkaart ook met de metro en de trein reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat een sensor bij de in- en uitgang van de bus. De kaart moet hiervoor worden gehouden bij het instappen en bij het uitstappen.

In de bus geldt het volgende:
Bij inchecken wordt €4,- afgeschreven.
Bij uitchecken wordt het resterende bedrag van de rijs terug gestort

Stel je maakt een ritje dat €2,36 kost, dan wordt er bij het uitchecken €1,64 terug gestort (JE MOET DUS UITCHECKEN).

In en uitchecken gaat simpelweg door je OV chipkaart voor de sensor te houden. niet in een gleuf, en niet aan de chauffeur geven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de bus instapt, zie je aan je rechterkant een apparaat met een venstertje, en eronder een afbeelding die op een krakeling lijkt.
je houdt je ov-kaart voor deze krakeling.
vervolgens geeft het apparaat een piepje, en je ziet op het uitleesvenstertje dat de transactie is geslaagd.
als je twee piepjes hoort gaat er iets fout, en moet je het nog eens proberen.
als je de bus verlaat hetzelfde verhaal, ook bij de uitgang staat zo'n apparaat.
niet vergeten uit te checken, want dan ben je 4 euro kwijt, en dat is zonde.
12 jaar geleden
Nog even iets toevoegen:

Je kan er ook voor kiezen om niet steeds hoeven op te laden. En dan komt er steeds automatisch geld op als het tegoed lager is dan 2 euro. Wel handig, hoef je niet steeds 'op te laden'