Hoe weet een trein waar hij moet beginnen remmen?

Hij moet net stilstaan in het station. En het hangt ook af van zijn snelheid. Een sneltrein rijdt nl. sneller dan een stoptrein.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Treinen zijn helderziend hoor.

Het beste antwoord

Die trein weet niks, die wordt -gelukkig- nog gewoon bestuurd door een machinist. Hoewel ; gewoon ; veel van zijn werk wordt natuurlijk inmiddels wel door computers, metertjes en apparatuur uitgevoerd.
Een machinist is echter ook weer geen gedresseerd aapje dat door iedereen vervangbaar is. Die heeft daar gewoon netjes een opleiding voor gehad. en net zoals je leert met fietsen of autorijden hoe lang je remweg is, leert hij dat voor de trein. En net als met de fiets en de auto hangt die remweg inderdaad rechtstreeks samen met de snelheid. Ook dat weet hij gelukkig. En zoals jij al honderd meter tevoren kunt timen waar je precies stil komt te staan met je fiets of auto, weet de machinist dat voor de trein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de machinist ervaren is op dit traject wel, maar op 'nieuw' terrein?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij weet ergens waar je nog nooit geweest bent toch ookj hoelang je voor het stoplicht of een parkeerplaats moet beginnen te remmen, zonder dat je dat in meters hoeft uit te tellen ?
Dat is voor een trein(machinist) ECHT niet anders, hoor.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een machinist rijdt nooit op onbekend terrein - zie mijn antwoord dat ik zojuist heb getypt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch lastig hoor Marleen als je in de Schipholtunnel met bocht rijdt.....

Andere antwoorden (3)

zoveel km voor het station staat er een bordje daar kan de treinbestuurder zien of hij al langzamer moet rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat echt zo?
Ik kan het controleren, door te gaan kijken waar hij meestal begint te remmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet het niet heel zeker maar ik heb het een keer gehoord van een conducteur.
Een machinist mag alleen rijden op trajecten waar hij 'wegbekendheid' heeft. Dat betekent dat hij het hele traject moet kennen, inclusief de plekken waar seinen staan, waar borden staan en wat er op die borden staat, waar overwegen zijn, waar stations liggen, enzovoort.

Een machinist doet wegbekendheid op door een paar keer met een ervaren machinist mee te rijden.

Als hij dan uiteindelijk zelfstandig rijdt, heeft hij dus wegbekendheid. Hij weet waar het station ligt, en hij weet vanuit de dienstregeling waar hij moet stoppen (dat laatste is van belang voor treinen die, op grotere stations, bijvoorbeeld spoor 4a of op spoor 4b moeten stoppen).

Naast wegbekendheid, moet de machinist een bevoegdheid hebben voor het type trein waarop hij rijdt. Dat betekent dat hij de eigenschappen (remvertraging) van dat type trein kent.

Met al die kennis is het verder een kwestie van "gewoon doen". Net zoals jij met je auto of met je fiets op de gewenste plek kunt stoppen, zo kan de machinist dat met de trein.

En als de machinist van de treindienstleiding doorkrijgt dat er gevaar bestaat voor gladde sporen (herfstbladeren op het spoor, of ijsafzetting), dan zal hij ruim vooraf al langzaam remmen. Ook dat verschilt niet van het remmen met de auto of met de fiets wanneer het glad is: door bijtijds en minder hard te remmen, kom je ook in gladde omstandigheden op de gewenste plek tot stilstand.

Toegevoegd na 6 minuten:

Daarnaast staan er vaak snelheidsborden langs het spoor. In ieder geval voorafgaand aan stations waar de trein niet verder kan rijden omdat het spoor daar eindigt (kopspoor - een spoor met een stootblok aan het einde).

Een wit vierkant bord met een zwarte 4 erop betekent bijvoorbeeld: maximaal 40 km/u. Dit bord wordt meestal voorafgegaan door een geel driehoekig bord met de punt naar beneden met daarop een 4; dat bord betekent: vanaf hier afremmen, zorg dat je bij het volgende bord maximaal 40 km/u rijdt.

Ook met lichtseinen kunnen snelheden worden doorgegeven. Staat er een gele 6 op zo'n sein, dan is de maximale snelheid 60 km/u.

Dit zijn extra veiligheidsmaatregelen, want de machinist weet sowieso al waar hij aan toe is. Hij weet dat er een vierkant wit bord met een 4 staat, en hij weet dat hij op een kopspoor afrijdt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ik denk ook dat er wel bordjes staan langs de rails.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga morgen eens kijken langs het spoor.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tip: lees je eens in op
http://www.langsderails.nl/lichtseinen.htm . De pagina begint met ouwe meuk die al lang is afgeschaft. Als je naar beneden scrollt tot het kopje 'Snelheidsopdrachten', kom je bij het deel dat op dit moment van toepassing is. Je kunt ook de jaartallen bij de foto's bekijken: alles van 1950 of 1960 is niet meer van belang, alles vanaf 2000 kun je nu gewoon langs het spoor tegenkomen.
Dit wordt aangeduid met een bord langs het spoor (verkenbord) deze staan op ongeveer 1200 meter voor een perron of er zijn andere herkenpunten die een machinist dankzij zijn/haar wegbekendheid heeft. Op grotere (overstap)stations wordt een trein “op seinbeeld” binnen genomen waarbij een lager seinbeeld (op volgorde) een lagere snelheid beoogt. Alles is onderbouwd met de verplichte wegbekendheid.