Hoe weten buschauffeurs (bijvoorbeeld Connexxion) welke route ze moeten nemen? Moeten ze dit in hun hoofd stampen of kunnen ze dit ergens zien?

Ik kan mij voorstellen dat een buschauffeur niet elke dag dezelfde route rijdt. Ik ga elke dag met de bus, maar het is nooit een vaste chauffeur. Dus daarom vroeg ik mij af hoe het zit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo moeilijk is het niet hoor. Ik heb zelf 130 klanten verspreid door heel Nederland en daar rij ik na de eerste keer ook zo naartoe. Chauffeurs an sich veheersen dit vaak heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf dertig jaar buschauffeur geweest, en kon blindelings alle route`s uit mijn hoofd en van elke dienst. Zo hadden wij zelfs een rit van Spijkenisse naar Vlissingen een rit van bijna 3 uur. En na een paar ritten ging alles vanzelf zonder navigatie of dergelijke.

Antwoorden (5)

Dit moeten ze echt uit hun hoofd leren.

Je moet er wel rekening mee houden, dat ze het aantal lijnen beperken. Zo moest mijn broer, die net buschauffeur is, ongeveer 16 lijnen uit zijn hoofd leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beetje een redelijke chauffeur bent en buschauffeur is je beroep, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat ze na 1 of 2 keer meegereden te hebben met een collega, de rit uit hun hoofd kennen. Nogmaals, het is je beroep, je moet er van eten, dus mag je je er ook wel een beetje voor inspannen. Daarnaast moet een beroeps(bus) chauffeur sowieso al over de nodige stratenkennis beschikken.
Hoe dan ook, het lijkt misschien wel moeilijk, maar het valt uiteindelijk best wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude bussen van Arriva die hadden een schermpje die linkt, rechts zei alsof het een tom tom was. Dan konden ze ook zien waar de bushaltes stonden. Wat ze nu bij ons in de Qbuzz hebben weet ik niet. De Qliner heeft dat ook nog wel. Ze rijden meestal 1 keer mee met hun collega, daarna gaan ze het zelf doen. Ik heb 1 keer meegemaakt dat er een buschauffeur vroeg waar hij langst moest aan mij. Ik vond het toen ook al eng rustig in de bus. Scheen het dat hij heel wat haltes niet had genomen en zaten er maar 20 man in, in plaats van stampvol:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon uit je hoofd leren.
Toen ik vroeger in Haarlem reed kenden ik ALLE lijnen van Haarlem en omgeving. Ik zat in wat ze het reserve rooster noemden. Dan deed ik dienst op een plek waar een zieke of verlof was. Is gewoon automatisme.

Was bij elkaar denk wel 25 lijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal heeft een bus rechts van hem zo'n schermpje staan. Dat schermpje daar staan alle haltes op als 'geheugensteuntje'. Voor de rest eigenlijk de route uit het hoofd leren. Niet dat dat zo moeilijk zal zijn, gewoon vaak rijden en dan ken je de route wel.