Wanneer is een bus aansprakelijk te stellen?

Hallo allemaal!
Ik las laatst een casus waarin een groep leerlingen in een bus vervoert werd (zo'n schoolreisjes bus). Het is verplicht om daar een gordel in te dragen maar een aantal leerlingen had geen gordel om en liep ook los in de bus. Ik vroeg mij af of het dragen van de gordel verplicht is en of dit te verwijten is aan de leerlingen of aan de busonderneming (als je juridisch kijkt).
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In Nederland was ook in autobussen het gebruik van de daarin aanwezige autogordels en kinderbeveiligingssystemen al verplicht, op dezelfde wijze als in personenauto’s.

Wie is strafbaar?

Omdat strafrechtelijke aansprakelijkheid van kinderen beneden de twaalf jaren niet mogelijk is, is in het achtste lid de bestuurder aansprakelijk gesteld voor de naleving van het gebruik van beveiligingsmiddelen door kinderen beneden de twaalf jaren.

http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=680&Itemid=31

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/waarom-draag-je-een-bus-geen-gordel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als een bus gordels heeft is iedereen verplicht om daar gebruik van te maken. De chauffeur is daar in principe verantwoordelijk voor, bij minderjarige passagiers. In de praktijk zal het vaak lastig zijn om dit te handhaven, daarom mag je van de leerkrachten ook wel verwachten dat ze de chauffeur daarbij ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn de leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun gedrag en kan de chauffeur niet aansprakelijk worden gesteld voor de overtredingen die de passagiers maken.

Ook in een bus waarin gordels zitten zijn de passagiers verplicht deze te dragen, bij minderjarige zijn de begeleiders van de kinderen verantwoordelijk voor hun gedragingen en niet de chauffeur / vervoerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maatschappij zal de passagier er duidelijk op moeten attenderen dat gordel dragen verplicht is.
Het wel of niet dragen in in Nederland juridisch gezien de verantwoording van de passagier zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vervoerder en de desbetreffende chauffeur is hier niet aansprakelijk voor, 9 van de 10 staat dit ook in de algemene voorwaarden van de vervoerder.
Betreft het een reis met minderjarige kinderen dan dient daar een begeleider bij te zijn.
Deze dient te alle tijde toezicht te houden en is daar ook verantwoordelijk voor.