waarom moet men uitchecken en weer inchecken bij overstappen in een trein van een ander vervoerbedrijf? Bijvoorbeeld van Veolia naar NS? is dat nodig?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik check in op een station, stap in een veolia trein. Daar stap ik op een ander station uit, om verder te reizen met de ns. Kan de ns zien dat ik uit de veolia kom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan NS "zien". Als je incheckt bij Veolia en vervolgens uitcheckt bij NS (dus je checkt niet uit en in als je overstapt van Veolia op NS), kost dat je de borg. De vervoerders willen zo min mogelijk onder elkaar verrekenen en daarom precies weten van waar tot waar je hebt gereisd. Enorm nadeel: je betaalt dan dus twee enkeltjes in plaats van één "doorgaand" kaartje en dat is duurder.
Wat je het best doet als je met meer dan één treinvervoerder reist: een papieren kaartje kopen. Dat is goedkoper dan met de chipkaart en je hoeft bij het overstappen niet uit of in te checken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

JA dat is nodig, omdat je anders veel geld kwijt bent. De vervoerders hebben de OV chipkaart zo bedacht dat je niet automatisch wordt uitgecheckd als je ingecheckd bent terwijl je bij een andere vervoerder incheckt. Bij de NS wordt bij inchecken 20 euro afgeboekt als borg, bij uitchecken wordt dat verrekend met de reis. Check je niet uit, dan ben je die 20 euro dus kwijt. Bij bus en tram wordt 4 euro afgeboekt als je incheckt en verrekent bij uitchecken. Bij niet uitchecken ben je die ook kwijt.
Je moet hierbij extra opletten als je van tram naar metro of trein overstapt. Dat kan op diverse plaatsen op hetzelfde perron waar dan van die paaltjes staan (geen poortjes), maar in/uitchecken voor de tram moet in de tram zelf, in/uitchecken voor trein en metro op het perron of op het station.
Zo ben ik namelijk een keer 2x de 4 euro kwijtgeraakt omdat ik op zo'n perron incheckte, op de tram stapte en in de tram dacht uit te checken. Maar het apparaat op het perron is voor de metro, dus ik was gewoon in de metro ingecheckt (zonder daar in te stappen) en bij uitstappen uit de tram niet uitgecheckt maar juist in de tram ingecheckt. Detail: tram en metro waren van dezelfde vervoerder!
Je ziet: de OV chipkaart is om het reizen o zo eenvoudig te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Maar ik bedoel: van de ene trein in een andere trein stappen van een andere vervoerbedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
studenten met ov reisproducten hoefden eerst alleen bij Veolia in te checken maar vanaf 01/01/2012 ook bij NS. Dat worden dus lange rijen voor de 1 of 2 apparaten die er per perron staan ;)
Het is gewoon voor de statistieken.
Ze willen zien waar men vaak reist , met wat en waar naar toe..