De 20 euro die je noemt, betreft geen instaptarief, maar een minimum dat je op je kaart moet hebben staan.
Dat wordt afgeboekt, en teruggeboekt minus de reiskosten als je uitcheckt.
Als je reis duurder zou zijn dan het bedrag dat je op je kaart hebt staan, dan kun je niet meer inchecken, tenzij je automatisch opladen hebt: dan check je nogmaals in en laadt het tegoed automatisch op tot het door jou aangegeven saldo.
Je kunt niet in de min staan op je kaart, dus wat er gebeurt als je 'te ver' reist weet ik niet, maar aangezien je minimaal 20 euro op je kaart moet hebben staan en je pas bij het eindstation hoeft uit te checken, zou het wel kunnen - als van Den Helder naar Groningen reist via Maastricht of zo, dat is bijna 50 euro tweede klas.
(Als je overstapt op treinen van Arriva etc. moet je trouwens wel in- en uitchecken.)