Zouden de Nederlandse Spoorwegen de concessie 2015 voor het hoofdspoornet ( intercity lijnen ook met stoptreinen) moeten krijgen ?

Of zou de concessie open moeten worden aanbesteed , zodat buitenlandse spoorbedrijven ook een kans hebben op het hoofdspoornet ( met intercities én stoptreinen ) .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

NS stoot steeds vaker 'lijnen' af en zoals ook in Duitsland gebruikelijk is zal dit nog wel even voortzetten. Wel degelijk zal dit de kwaliteit van het product (mn frequentie) verbeteren. Kleinere vervoersmaatschappijen zijn 'keen' om daar juist hun best te doen. Het Nederlandse net is maar een 'schijntje' op internationaal gebied. Ik verwacht dat DB maar ook SNCF belangrijke spelers zullen worden. Recentelijk heeft DB Arriva al opgekocht, SNCF (Frans) zal niet achterblijven en in het goederen vervoer zijn ze al druk bezig met overnames, met name ook in Duitsland maar ook in de Benelux (Rail4Chem, ITL, Veolia)
NS heeft ook internationale ambities en is daar beleidsmatig al druk mee bezig. Zij zullen er zeker alles aan doen om de belangrijke corridors in Nederland te behouden. Daarnaast hebben ze hoe je het wendt of keert toch een politiek voordeel. Vergeet niet dat OV een belangrijke punt op de politieke agenda's is...
NS is niet voor niets nu al bezig in te zetten op de concessie door de reizigers (lees kiezers) lekker te maken met het reizen zonder een spoorboekje (methode metro, iedere 10 minuten een trein) maar ondervindt veel hinder doordat capaciteit nog minimaal beschikbaar is. Er worden met name met Prorail maar ook met onderhoudsbedrijven en goederen vervoerders enorme discussies geleverd om dit te bewerkstelligen... Boeiend voor de insiders (o.a. ikzelf)!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral + voor de opmerking over politiek voordeel. Ik denk dat zolang NS beleid door Den Haag kan worden beïnvloed , het voordelig kan voor beleidsmakers zijn om de concessie aan NS te gunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb stoomt er 1,4 miljard Euro per jaar dividend van de NS naar de enige aandeelhouder ( de staat ) . Den Haag zou gek zijn om het aan te besteden , tenzij de concessie zo veel op zou brengen dat er méér dan 1, 4 miljard in het laatje van de staat zou stromen.

Andere antwoorden (4)

Om te beginnen neemt het openbaar aanbesteden veel geld in besalg. Heeft het openbaar aanbesteden ook nut gehad op de rest van het openbaarvervoer. Ja veel kosten verhoging. Onrendabel blijvende lijnen en een hoop onderling geharrewar met de Rocov's. Het opheffen van de ondersteuning voor deze groep het OPC. Is de reiziger er beter van geworden Nee
13 jaar geleden
Ik denk dat het verplicht is om dit openbaar Europees aan te besteden:

Europese aanbesteding is van toepassing op overheidsinstellingen (ministeries, provincies en gemeenten) en publiekrechtelijke organisaties en op de Nutssector, waaronder energie- en openbaar vervoerbedrijven.
Als een van deze diensten een opdracht uitschrijft die boven een bepaald bedrag ( drempelbedrag) uitkomt, dan moet men verplicht Europees aanbesteden.
13 jaar geleden
Het hoofdspoornet is zo'n immens netwerk, en de dienstregeling is zo complex dat een ander bedrijf een zware dobber zal hebben aan het goed organiseren. Dat zal alleen een groot bedrijf als de DB kunnen doen. De NS heeft echter de meeste ervaring, en ook het materieel natuurlijk.
Ik denk dat het hoofdrailnet het beste onderhands kan worden gegund, net zoals in Rotterdam en Amsterdam bijvoorbeeld gebeurde met het busvervoer (wordt volgens mij alleen niet meer gedaan, en Utrecht is al gegund aan Qbuzz). Dus: ja, mij lijkt het het beste als de NS de concessie krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steeds meer gedeeltes worden al uitbesteed, de NS wil de intercity's behouden.. Ik vind dat je het gewoon aan de NS moet laten en niet uit moet besteden aan buitenlandse spoorbedrijven. Het lijkt me ook sterk dat de NS de concessie niet zou krijgen in 2015..