NS stoot steeds vaker 'lijnen' af en zoals ook in Duitsland gebruikelijk is zal dit nog wel even voortzetten. Wel degelijk zal dit de kwaliteit van het product (mn frequentie) verbeteren. Kleinere vervoersmaatschappijen zijn 'keen' om daar juist hun best te doen. Het Nederlandse net is maar een 'schijntje' op internationaal gebied. Ik verwacht dat DB maar ook SNCF belangrijke spelers zullen worden. Recentelijk heeft DB Arriva al opgekocht, SNCF (Frans) zal niet achterblijven en in het goederen vervoer zijn ze al druk bezig met overnames, met name ook in Duitsland maar ook in de Benelux (Rail4Chem, ITL, Veolia)
NS heeft ook internationale ambities en is daar beleidsmatig al druk mee bezig. Zij zullen er zeker alles aan doen om de belangrijke corridors in Nederland te behouden. Daarnaast hebben ze hoe je het wendt of keert toch een politiek voordeel. Vergeet niet dat OV een belangrijke punt op de politieke agenda's is...
NS is niet voor niets nu al bezig in te zetten op de concessie door de reizigers (lees kiezers) lekker te maken met het reizen zonder een spoorboekje (methode metro, iedere 10 minuten een trein) maar ondervindt veel hinder doordat capaciteit nog minimaal beschikbaar is. Er worden met name met Prorail maar ook met onderhoudsbedrijven en goederen vervoerders enorme discussies geleverd om dit te bewerkstelligen... Boeiend voor de insiders (o.a. ikzelf)!!