Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie ik weer taxi's met een geel kenteken rondrijden?

Een aantal jaar geleden moesten alle taxi's een blauw kenteken voeren. Sinds een aantal maanden zie ik weer taxibusjes rijden met een geel kenteken. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de taxi nieuw is, moeten de blauwe kentekens besteld worden. Ik heb zelf bij een taxibedrijf gewerkt en dat was de handelswijze. Zolang de taxivergunning aan boord is en de chauffeur kan aantonen dat blauwe kentekens zijn besteld, mag dit.

Wat ook het geval kan zijn is dat het om contractvervoer gaat. In dat geval mag die busjes niet worden ingezet voor het gewone taxivervoer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat mag niet. Taxivoertuigen zijn herkenbaar aan blauwe kentekenplaten voorzien van zwarte letters en - cijfers. Iedere taxiondernemer is wettelijk verplicht deze te voeren. Waarschijnlijk zijn het oude taxibusjes die reeds doorverkocht zijn aan particulieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het een of het ander. Een geel kenteken verbiedt je om de auto als taxi te gebruiken. Als je de auto als taxi wilt gaan exploiteren, krijg je een blauw kenteken en de vermelding in je kentekenbewijs dat het om een taxi gaat.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een taxi behoort een blauw kenteken te zitten, een prijzenlijstje met instapprijzen en kilometerprijzen bij het raam en een chauffeur mét een taxipas als bestuurder te hebben. Is één van 3 eerste niet aanwezig dan wordt er illigaal taxigereden, met risico's van te duur rijden. Ook staat er vaak op de goede taxi's een naambord of OV-ConneXXion er op of Taxi boven op de goede taxi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding