Kan ik klacht indienen tegen NS?

Wat er gebeurde is het volgende:

Ik ben zwaar slechthorend, bijna doof. Omdat ik pas op latere leeftijd door auto-ongeluk ben geworden praat ik heel goed en hoor je het niet aan mijn stem (alleen beetje eentonig af en toe). Een paar weken terug zat ik in de trein en las ik een boek. Ik merkte niet dat de conducteur kwam, en hij bleef een beetje achter mij staan (bij rugleuning stoel ongeveer) zodat ik hem dus ook niet zag. Gelukkig was de jongen tegenover mij zo attent me even aan te tikken en op de conducteur te wijzen :-) Toen ik omkeek, keek ik in het woedende gezicht van een conducteur die me zei al tig keer om mijn vervoersbewijs te hebben gevraagd. Ik vertelde hem rustig dat ik hem niet goed kan horen, en wou mijn OV-jaarkaart pakken, maar de conducteur zei nog voor ik daar de kans voor had: 'Je hebt zeker ook geen vervoersbewijs? Ik heb wel betere smoezen gehoord,' Ik vertel hem compleet verbouwereerd dat ik toch echt niet goed hoor, waarop hij me mededeelt dat ik toch zeker ook gewoon kan praten?
Ik heb mijn OV-kaart gegeven en mijn gehoorapparaten laten zien, en na controle ging hij weer verder. Maar ik was de rest van de dag nog compleet geschokt door de woede van deze man en zijn vooroordeel dat als je kon praten, je ook wel zou kunnen horen. Ik heb de NS dit voorval gemaild, maar nooit iets terug gekregen...Is dat terecht? Of heb ik recht op excuses? Normaal heb ik geen enkel probleem, conducteurs tikken gewoon op mijn schouder, ik geef OV, no-problemo ^_^

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat je er goed aan doet om je klacht in te dienen - en er ook bij te vermelden dat het om een klacht gaat. Het verhaal dat je in de toelichting bij je vraag schrijft, is al heel duidelijk. Dat kun je direct in een brief zetten. Volgens de informatie van de NS (zie de link hieronder - klik daarna op "Contact met klantenservice" worden mails binnen vijf dagen beantwoord. Maar NS is op sommige gebieden nog een heel traditioneel bedrijf, dus je kunt overwegen een echte ouderwetse brief te schrijven. De kans op respons is dan hoger. Als je in je brief niet alleen bovenstaand verhaal schrijft, maar ook om welke trein het ging (datum, tijd, traject, en de plek (tussen welke twee stations) waar jij werd gecontroleerd), dan kan de NS zelfs achterhalen om welke conducteur het ging. Of ze dat *altijd* doen weet ik niet, maar bij gerichte klachten zou dat best kunnen, omdat dit voor NS de enige manier is om terugkoppeling te krijgen over het gedrag van individuele conducteurs tijdens hun werk. Op de NS Reisplanner kun je zelfs het treinnummer van je trein achterhalen - dat maakt het voor de NS makkelijker te achterhalen om welke conducteur het ging. Ga daartoe naar de NS Reisplanner (tweede link hieronder), zoek jouw trein (juiste datum, juiste tijd), en zet aan de rechterkant van het scherm je muis op het soort trein (Stoptrein, Intercity, wat het ook was). In een klein venstertje verschijnt dan het treinnummer. Ik denk dat het zinvol is zo'n brief te schrijven. Je geeft de NS de kans er iets aan te doen - bijvoorbeeld deze conducteur aanspreken, of anders (als ze vaker soortgelijke klachten krijgen) de opleiding van de conducteurs te verbeteren. Daarnaast is het schrijven van een brief zinvol omdat het *jou* een goed gevoel geeft. Wat er met je brief gebeurt heb je niet in de hand, maar door het schrijven van zo'n brief weet je voor jezelf dat je je best hebt gedaan om een negatieve situatie te verbeteren.       NS Klantenservice       Postbus 2372       3500 GJ  Utrecht

Bronnen:
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/se...
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtm...

Volgens mij zijn ze niet verplicht ofzo om excuses te maken, maar ik zou het wel zo netjes vinden. Het lijkt me ook lastig om precies te achterhalen wat er gebeurt is zonder dat dit veel tijd en geld kost. Maar als ze gewoon sorry hadden gezegt was het denk ik klaar geweest. Jij blij en de ns zal er in ieder geval niet op achteruit gaan

Het is een zak hooi maar verder? Je kunt hoogstens een 'sorry' horen van de NS maar welgemeend dat dat waarschijnlijk niet zijn. Je kunt op je strepen gaan staan en er 1 eisen maar is dat de moeite waard? De conducteur zelf zou je van kunnen eisen dat hij excuses maakt maar goed. Gemeend gok ik niet op. Een schadevergoeding lijkt me niet echt op zn plaats, je bent ruw behandeld maar hebt geen schade geleden.

De volgende keer moet je niks zeggen en met gebaren laten zien dat je slecht hoort. Het liefst als de trein vol zit! Dan voelt hij zich lekker rot... Zo ga je toch niet met mensen om? En een klacht indienen zou ik ook doen!

Of een klacht indienen helpt weet ik niet. Vaak krijg je zo'n standaard berichtje terug waar je toch niks aan hebt. En de conducteur wordt er al helemaal niet op aangesproken. Ik denk dat je genoeg gedaan hebt in de trein en ik zou me er verder niet al te druk om maken, ook al begrijp ik je reactie heel goed. Mensen hebben totaal geen idee hoe het is om minder of slecht te horen, zeker als je daarbij verder heel "normaal" uitziet en praat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100