Kan iemand mij vertellen hoe het beveiligingssysteem "krokodil " in België werkt ?

Dit natuurlijk in verband met de treinveiligheid in België. Ondanks dat er langere tijd geen ernstige ongelukken zijn gebeurd lijkt het erop dat het treinbeveiligings systeem in Belgïe verouderd is . Ik neem aan dat de sein - en wissel beveiliging in Belgïe wel van gelijk niveau is als de Nederlandse.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Krokodil. Dit is een stalen contact in het spoor. Onder de treinen is een stalen borstel gemonteerd die met de krokodil in aanraking komt. De krokodil kan een bepaalde spanning hebben, afhankelijk van het seinbeeld. Via de krokodil kan de machinist in zijn cabine een waarschuwing krijgen. Reageert hij hier niet op, dan wordt automatisch de noodrem ingeschakeld.
Het systeem aan boord van de trein heet Memor. Memor controleert snelheid en afstand niet, het systeem werkt dus uitsluitend als dodemanssysteem. Krokodillen worden ook toegepast bij tijdelijke snelheidsbeperkingen. Het systeem stamt uit de jaren dertig, dus uit de tijd van de armseinen. Inmiddels zijn er ook andere systemen in gebruik. Ook in Frankrijk en Luxemburg worden krokodillen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel snel en volledig antwoord. Prima . Bedankt.