Valt een taxi onder de term: `openbaar vervoer`?

En als je met de auto op de boot naar één van de waddeneilanden gaat, maak je dan gebruik van het openbaar vervoer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

In beide gevallen is het ja.
Openbaar vervoer wil eigenlijk zeggen dat iedereen die betaald mee mag.

Toegevoegd na 15 minuten:
taxi, boot of luchtvaartuig
In het geval een werknemer gebruik maakt van een taxi, boot of luchtvaartuig, kan een werkgever maximaal, binnen de grenzen van de redelijkheid, de werkelijke kosten vrij vergoeden.

http://vakwijzer.adp.nl/dossiers/reiskosten/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Een taxi is een voorbeeld van individueel openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De taxi wordt niet tot het openbaar,maar tot het privé vervoer gerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taxi is inderdaad openbaar vervoer maar formeel valt het onder 'uitzonderlijk' openbaar vervoer. De reden is dat in de taxi andere regels gelden, o.a. dat je niet met een strippenkaart of OV chip kaart terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je met de eigen auto, fiets, brommer of
scooter reist ben je niet afhankelijk van een dienstregeling. In deze gevallen is er sprake van niet-openbaar vervoer. Een ander woord voor niet-openbaar vervoer is particulier vervoer. Met openbaar vervoer wordt al het vervoer bedoeld, waarbij je gebruik maakt van een vervoermiddel dat niet jouw bezit is. Openbaar vervoer is ook toegankelijk voor iedereen die een vervoersbewijs heeft gekocht.
De meest bekende vormen van openbaar vervoer zijn de taxi, de trein, de tram, de metro, de bus, de boot en het vliegtuig. Kenmerkend voor iedere vorm van openbaar vervoer is dat je te maken hebt met vertrek- en aankomsttijden, reistijd/reisduur en kosten. Ook zijn er vervoersdocumenten waar je meestal voor moet betalen.

Een voorbeeld van openbaar vervoer per boot is een
verdienst, want dat is regelmatig vervoer over water tussen twee havens.
Amadea
13 jaar geleden
Mi valt het niet onder Openbaar vervoer,

Volgens de wet moet OV aan een paar regels voldoen om OV te heten.
A) openstaand voor een ieder,
B) je mag neimand weigeren
C) Volgens een kenbaar schema van reismogelijkheden

Punt C is de reden waarom een Taxi niet als OV mag worden aangerekend.