OV-Chipkaart voor retourtjes?

Ik heb al een lange tijd geen gebruik gemaakt van het OV, al sinds de invoer van de OV Chipkaart niet meer. Ik heb deze kaart wel ooit aangevraagd maar dus nog nooit gebruikt. Nu ga ik morgenvroeg dus met het OV en ik vroeg me af hoe ik het voordeligste kan reizen. Aldus, ik zit nu dus met 3 vragen waar iemand wellicht het antwoord op weet :P

1. Ik ga van locatie A naar locatie B en later op de dag terug naar A. Normaal zou ik dan dus een retourkaartje kopen. Maar zover ik het begrijp kan ik nu langs een poortje met de OV Chipkaart. Als ik dit doe neem ik wel aan dat er een bedrag voor een enkeltje wordt afgeschreven. Als ik dan terug ga wordt er dan automatisch minder afgeschreven omdat en telt het dan als 'retour', of betaal ik dan opnieuw voor een enkele reis? In dit geval zou ik dan beter af zijn om gewoon een retour kaartje te kopen, niet?

2. Als ik gewoon een kaartje koop, moet ik dan alsnog langs de poortjes en dit kaartje tegen de scanner houden, of ga ik gewoon in een trein zitten en loopt er nog een conducteur rond?

3. Ik heb volgens mij een automatisch oplaadbare OV Chipkaart, maar weet dit niet zeker. Wat ik wel weet is dat ik geen 'anonieme' kaart heb, maar een 'persoonlijke' kaart. Hoe kom ik erachter of mijn kaart automatisch terug wordt opgeladen?

Bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

De kilometerprijs is zo berekent dat een enkele reis met de OV chipkaart van bijvoorbeeld Rotterdam naar Amsterdam hetzelfde is als de prijs van een retour gedeeld door 2.
Een enkele rit met de OV chipkaart is in verhouding ook goedkoper dan een kaartje kopen.

Een kaartje hoef je niet te scannen, de conducteur vraagt hierom en zet er een stempel op.

Dat laatste zou je kunnen controleren door in te loggen op de website van www.ov-chipkaart.nl. Of automatisch waarderen aan staat zul je dit zien onder het menu van Automatisch Opwaarderen.