Meestal elektrische stroom, maar ook wel op diesel en in sommige gevallen nog steenkool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor is die - nou weer +
De meeste personentreinen rijden op elektriciteit. Op enkel trajecten heb je nog dieseltreinen voor het personenvervoer. Onder andere Roermond-Venlo. Bij het goederenvervoer rijden wel de meeste treinen op diesel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een trein rijdt op elektriciteit.

De treinen worden gevoed door de bovenleidingen en hebben een vermogen van vele honderden kilowatts, per motor. Treinen bevatten van 2 tot 6 motoren, en soms zelfs meer. Per motor leveren ze een vermogen van 50 tot 1200 Kw. Ook diesel treinen zijn soms aangedreven door elektromotoren, diesel generatoren drijven elektrogeneratoren aan die vervolgens de trein weer aandrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden kloppen vond het toch leuk om even te vermelden dat een trein pas rijdt na een aantal voorwaarden. Zoals lucht die hij via de compressor krijgt. geen lucht is niet rijden net als een vrachtwagen.
dan blijven de remmen vast staan. De groene lamp bij de machinist dat alle deuren dicht zijn en verder nog wat statische omzetters die voor diverse spanningen zorgen zoals de elektrische besturing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus er zijn treinen die op diesel, elektriciteit en steenkool rijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biogas, een trein in Zweden rijd daar op.