Rijden er in Nederland treinen die niet door een machinist bestuurd worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

In Nederland worden alle treinen bestuurd door een machinist.

Ja, op Kijfhoek (een enorm rangeerterrein in de omgeving van Rotterdam) gebeurt dat nog. Op Kijfhoek worden goederentreinen gerangeerd om de bakken (dat is spoorwegjargon voor wagons) in de juiste volgorde aan de juiste trein te koppelen. Dat rangeren gebeurt via het zogeheten heuvelen. Kort gezegd komt dat op het volgende neer: Eerst wordt een serie wissels in de juiste stand gelegd, zodat een aankomende bak (of serie bakken) op het juiste rangeerspoor terecht zal komen. Daarna wordt een bak, of een aantal bakken die al in de juiste volgorde staan, over een heuvel geduwd. Aan de andere kant van de heuvel rolt die bak (of serie bakken) vanzelf naar beneden. De reeds goed gelegde wissels zorgen ervoor dat de bak (of serie bakken) op het juiste rangeerspoor terechtkomt. Zo wordt een aantal nieuwe treinen samengesteld door alle aankomende bakken naar de juiste plek te heuvelen. Het aflopen van de heuvel richting het juiste rangeerspoor gebeurt automatisch; de zwaartekracht doet het werk. Het gaat hier dus om series van één of meer bakken zonder locomotief. In feite zijn dit dus kortere of langere treintjes die niet door een machinist worden bestuurd. De bakken moeten wel de heuvel op worden geduwd. Dit gebeurt met een heuvellocomotief. Deze heuvelloc wordt radiografisch bestuurd. Er is dus weliswaar een "machinist" die de heuvelloc bestuurt en zo de bakken over de heuvel duwt, maar die machinist zit ergens anders. De trein die heuvelopwaarts rijdt is dus wel bestuurd, maar niet bemenst. Voor een gedetailleerdere uitleg over het heuvelproces verwijs ik je naar onderstaande pagina.  

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvelen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100