Wie mag je vervoersbewijs in de trein controleren?

Ik zat laatst in de trein, en toen werd er omgeroepen: er zal een controle van de vervoersbewijzen gehouden worden, iedereen is verplicht hieraan mee te werken. Blijken het later geen BOA's te zijn, maar studenten die het voor hun studie doen. Ik heb de NS gebeld, maar die zeggen: u bent verplicht hieraan mee te werken, want dit is een onderzoek waar de NS ook een terugkoppeling van krijgt.

Nu is mijn vraag: ben ik werkelijk verplicht om mee te werken?

Toegevoegd na 6 minuten:
De gegevens worden volgens de NS gebruikt om in hun systeem vast te leggen wat het reisgedrag van mensen is (waar kom je vandaan, waar ga je heen, wanneer). Ik vind het niet fijn als al dit soort dingen in systemen worden vastgelegd.

12 jaar geleden
3.5K
Amadea
12 jaar geleden
Waarom zou je je daar druk om maken? Als jij een geldig vervoersbewijs kunt tonen is er toch niks aan de hand?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunnen het ook omdraaien. Het wordt onderhand weer tijd dat we elkaar is gaan vertrouwen en niet te pas en te onpas roepen van als je niets te verbergen hebt. Een leuk zinnetje om de privacy van personen steeds verder terug te dringen. Ik heb niets te verbergen maar dat wil niet zeggen dat alles en iedereen alle informatie van mij of over mij krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je in de treinen van NS - een particulier bedrijf - wilt meerijden moet je dat op hun voorwaarden doen.
Ik neem aan dat 'ergens' is vastgelegd dat NS gerechtigd is om iemand aan te wijzen die vervoersbewijzen mag controleren.

Het beste antwoord

Je bent absoluut niet verplicht om hier aan mee te werken. Je bent alleen verplicht je vervoersbewijs te tonen aan personen die daar toe bevoegd zijn. Zoals de conducteur.

Wanneer je daartoe wel verplicht bent terwijl het inderdaad 'gewone' studenten betroffen, dan zou ik je willen adviseren hiervan een klacht in te dienen. Want dit is absoluut niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De NS stuurt regelmatig onderzoekers met treinen mee. Zij inventariseren met welk soort vervoersbewijs de reizigers reizen. De NS gebruikt deze informatie om de dienstregeling te verbeteren.

In tegenstelling tot wat er werd omgeroepen, ben je *niet* verplicht hieraan mee te werken. Deze mensen zijn namelijk onderzoekers, of "enqueteurs", zoals ze vaak worden genoemd. Ze hebben geen opsporings-, aanhoudings- of sanctierechten.

Je mag dus weigeren je vervoersbewijs te tonen. De enqueteurs hebben daar een aparte categorie voor: "wil niet zeggen" of iets wat daarop lijkt.

Als je zwart reist, mag je zelfs dat gewoon zeggen. Ze zullen dat noteren maar je verder geen boete geven. In de statistieken van de NS komt dan gewoon een zwartrijder te staan.

Ook als je met een tweedeklaskaartje in de eerste klasse reist, zullen ze daar niets van zeggen - maar ze zullen het wel noteren, zodat het wel (anoniem) in de statistieken van de NS terechtkomt.

Overigens kan zo'n enqueteur in principe wel tegen de echte conducteur zeggen dat jij zwart reist - maar dat kan een willekeurige andere passagier ook doen.

Toegevoegd na 43 minuten:

NS heeft er natuurlijk wel baat bij dat zoveel mogelijk reizigers braaf meedoen. Daarom laten ze de reizigers het liefst in de waan dat meedoen verplicht is.

Dat die expliciet wordt omgeroepen heb ik echter nog nooit meegemaakt. Wel eens dat er werd omgeroepen *dat* er een onderzoek werd gedaan, met de tekst "u wordt allen vriendelijk verzocht uw vervoersbewijs gereed te houden" of iets dergelijks, maar nooit dat meedoen verplicht zou zijn - want dat is het niet.
Cryofiel