Telefoneren in het OV moet dat kunnen ja of nee?

Afgelopen weekend met de trein naar Pinkpop geweest.

Nou tref ik het toevallig dat ik tegenover een dame zit die even moest vertellen hoe geweldig haar sexleven in elkaar zat aan haar vriendin. Je kan best begrijpen dat ik mezelf zat op te vreten van woede en ergernis. Nou is mijn vraag vind jij dat telefoneren in de trein/bus moet kunnen ja of nee?

Als aanvulling op het antwoord van Hansv, er zijn tegenwoordig treinen met ''stilte coupes'' . In deze coupes is het verboden volgens de wet om te telefoneren en luid te spreken, zelfs je mp3 speler mag niet hoorbaar zijn voor anderen. Helaas was ik hiervan nog niet op de hoogte.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (19)

Ik vind het wel kunnen, natuurlijk wel op een beetje gedempt volume. Wat mensen aan persoonlijke dingen bespreken moeten ze zelf weten. Ik kan er wel om lachen als mensen er totaal niet bij stilstaan wat ze allemaal voor persoonlijke dingen hardop zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zeg dat je gelijk hebt en dat het niet zou mogen kunnen, wat gebeurt er dan in jou? Dan wordt je nog bozer en je gaat de volgende keer zo´n dame te lijf in de trein... Is het niet zo?

Beter is het om goed te kijken, wat mij nou zo boos maakt, want alleen in jezelf kun je direct veranderingen aanbrengen, niet in die dame van toen... Dus kijk eens goed waarom je boos bent, en pak dat aan... Dan hoef je je er niet over op te winden en zelfs geen vragen over te stellen op Gv, want dan heb je het antwoord al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind wel dat het moet kunnen, maar dan eigenlijk alleen met echt dringende zaken die niet kunnen wachten.
Om nu uitgebreid in een coupé op vol volume je sexleven te bespreken...

Ik zit eigenlijk alleen maar in de trein als ik terug kom van vakantie en alleen dan bel ik, maar dan is het een telefoontje van max 1 minuut met de mededeling dat ik veilig geland ben, in de trein zit + de verwachte aankomsttijd van mijn trein in my hometown, zodat de lift klaarstaat.
Maar zelfs dan heb ik eigenlijk al de neiging het telefoontje even in de tussenruimte te voeren ipv in de coupé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haat dat gedrag omdat je je etaleert aan onbekende mensen en wat hebben deze te maken met persoonlijke uitingen zoals je beschrijft. Je hebt ook niet gevraagd of ze dat op prijs stellen! Anderen worden dus lastig gevallen en kunnen hun eigen, de door hen gewenste, gedachten min of meer vergeten. Er wordt iets aan je opgelegd, dus geestelijke vrijheidsberoving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super antwoord. Helemaal mee eens.
Ha, die Farstar;

Ik kan me er ook altijd behoorlijk over verbazen wat mensen allemaal voor intimiteiten rondstrooien als ze mobiel bellen. Een verbod in het OV lijkt me alleen slecht te handhaven. Misschien zou het een idee zijn om in de trein belvrije zones in te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waarom niet? Ik bedoel af en toe hoor je de gekste dingen en dat is natuurlijk altijd erg interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat er juist geen belvrije zones moeten zijn maar juist zones waar je alleen mag bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, telefoneren in het OV is denk ik niet te verbieden. Ik vind wel dat er te weinig meer bekend is van normen en waarden en eigenlijk veel mensen pogen om te laten zien dat ze 'zich prima vermaken' aan de telefoon.

De mobiele telefoon verandert onze maatschappij. Ten goede? Denk het niet, maar hij is er en daarmee moeten we leren leven. Net als met veel andere dingen. Regels maken is volgens mij niet de manier. Ik denk dat dat veel problemen heeft veroorzaakt in ons huidige tijdperk. Je MAG dit NIET. Je MOET dat. Ik weet uit ervaring dat daar twee dingen mee gebeuren: mensen zetten zich af tegen onlogische verboden en/of mensen doen dan zelf geen moeite meer om ergens een norm of waarde van te maken. Dat houdt in dat de 'rechtspraak' uitsluitend bij organen (politie, justitie) komt te liggen en niet meer bij ons gezonde verstand en die 'tolerantie' van Nederlanders waar we voor een paar jaar geleden internationaal zo om werden geroemd. Laten we zelf weer eens SAMEN bepalen hoe een norm en waarde staat in Nederland.

Laatst zat een man erg druk en luidruchtig te bellen in de trein. Normaal zeg ik er iets van, maar op verzoek van thuis laat ik het een beetje begaan. Een vrouw achter mij spreekt de persoon toch aan en krijgt een uiterst onaardige grote mond terug. Hierop doe ik toch m'n mond open (met netjes geformuleerde verzoeken), waarop ook ik een (eufemistisch) onaardige reactie krijg. Om mij heen zie ik mensen net doen alsof ze erg geergerd zijn over het telefoneren maar te bang zijn om hun mond open te doen. De man stopt vervolgens wel zijn telefoongesprek.

Spreek iemand samen aan. Als iemand net als jij zich er aan ergert en doet wat jij niet durfde, sta die persoon dan bij. Zodra drie mensen iemand aanspreken (let wel, spreken, niet schelden of veroordelen), dan gaat iemand echt wel over stag.

De stilte coupes zijn overigens (in tegenstelling tot wat je zou verwachten) niet coupes waar het 'VERBODEN' is om te bellen, het wordt er 'verzocht'. Tja, heb het eens aan een conducteur gevraagd en die zei: 'tja, we kunnen het niet verbieden'. Wat heeft die coupe dan voor nut?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag iedereen overal bellen zoveel hij wil, zolang het maar op een normaal conversatievolume gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelofelijk inderdaad, hoe sommige mensen anderen laten meegenieten!? van hun eigen leven. Het lijkt soms wel of ze het erom doen. Sommige mensen vinden het grappig en interessant om te horen, maar velen, zoals ik, irritant. De stilte-coupes zijn een oplossing, maar ook in de andere treinstellen kun je je telefoontje best voeren zonder anderen te storen. Je mp3-speler kan best iets zachter op de momenten dat je in de trein zit.
Ik merk wel dat tegenwoordig mensen elkaar meer op dit
gedrag aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niet gediend bent van de randverschijnselen van OPENBAAR vervoer, dan moet je lekker met de auto gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was je vraag niet.
overigens bestaan ook over de schadelijkheid van CO2 verschillende theoriën. Maar wat allemaal veel belangrijker is... Hoe zat dat sexleven nou in elkaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk, ik ben wel benieuwd of het nog eens de moeite waard is om op zo'n pinkpopveldje te kamperen
ik ben zwaar nieuwsgierig. vind het altijd wel leuk alle gesprekken te horen. ruzie makende vrouwen aan de telefoon met moeder of man zijn het leukst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Wat ik persoonlijk vervelend vind is dat mijn eigen muziek niet uitkomt boven het lawaai van anderen.
Het ergste daarvan is dat iedereen nog harder gaat roepen en schreeuwen. Dus de plaats is niet geschikt voor telefoongesprekken. Ik doe het zelf ook wel eens, maar bewust alleen maar als het nodig is en zo kort mogelijk.

Toegevoegd op 02-06-2009 12:37:24
Ik zoek wel altijd een plek waar het zo rustig mogelijk is.
Gelukkig valt het de laatste tijd wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je nu beschrijft zie je ook vaak in onderlinge gesprekken tussen mensen in bijvoorbeeld te trein. Sommigen lijken geen enkel gevoel voor gêne te hebben, of hebben wellicht het idee dat het stoer of interessant overkomt op een ander. Of zijn zo met zichzelf bezig dat ze vergeten in een overvolle coupé te zitten.

Ik vind het niet meer dan normaal om in een (telefoon)gesprek juist mijn stem wat te dempen. Afgezien van het feit dat ik juist níet wil dat anderen horen wat ik privé te vertellen heb, is het ook gewoon een kwestie van een stukje rekening houden met anderen om je heen.

Dus ja, het moet kunnen want verbieden lijkt me onmogelijk. Aangezien je dan ook gesprekken onderling moet gaan verbieden, dit komt eigenlijk op hetzelfde neer. Maar het zou geweldig zijn als mensen soms wat meer 'omgevingsgevoel' zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie reactie, kan ik me ook wel in vinden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Italklaas, dank je wel.
Ja hoor. Dit kan gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat veel mensen uit het oog (oor) lijken te verliezen is, dat er óók mensen reizen die heel verdrietig zijn, en onderweg naar iets akeligs of op de terugweg daarvan. Juist dan zou een eigen auto heerlijk zijn, maar die wordt er tegenwoordig niet meer bijgeleverd......Als je niet zou willen, dat iedereen het kon lezen in de krant, houd het dan ook privé......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja
Ik vind dat je je in het openbaar vervoer in een openbare ruimte bevindt, waar je mag lezen, muziek luisteren, praten met je reisgenoten, telefoneren etc. Maar het is wel zo netjes om dat op een zodanig geluidsniveau te doen dat andere mensen er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam een interessant artikel tegen dat hier raakvlakken mee heeft.

Zelf vind ik dat het moet kunnen, maar wel met zekere beperkingen. Als ik zelf in de trein zit heb ik mijn telefoon wel aan, ik luister soms muziek via de oordopjes die ook als headset dienen voor het voeren van gesprekken. Ik merk wel dat ik bij voorkeur zo weinig mogelijk gesprekken voer in de trein, dat komt echter meer omdat ik meestal op het lokale ons-kent-ons lijntje met de trein rijd en mensen hoeven niet persé te horen wat ik te bespreken heb.

Overigens ben ik de houding van de gemiddelde medepassagier wel helemaal zat. Of het nu over luid bellen gaat, over muziek door de luidspreker van je telefoon of ander apparaat afspelen, schreeuwende en rondrennende kinderen die bovendien niet van de tussendeuren af kunnen blijven, een gesprek tussen twee passagiers dat veel te luid is en ga zo maar door, het getuigt allemaal niet van veel (en soms niet van enig) respect voor mij of mijn mogelijkheid om rustig van A naar B te kunnen reizen.

Ik vraag me af of iemand weet of er wettelijke regels of duidelijke algemene voorwaarden zijn die de hierboven door mij genoemde activiteiten verbieden en waardoor een vervoerder er ook op aan te spreken is dat de orde niet gehandhaafd wordt, ik ben het namelijk helemaal zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE dit kan niet