Kan ik op een motor van 600cc rijden ook al ben ik 18 ?

Ik wil als ik 18 ben een motor kopen van 600 cc maar kan dit als je 18 bent ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.9K

Het beste antwoord

Zie bovenstaande antwoorden al deels, maar nu met bron:

Vanaf 2013 wordt het motorrijbewijs opgedeeld in drie categorieën, zo mag je bijvoorbeeld pas op de zwaarste motoren rijden vanaf je 24e. De nieuwe regels zijn het gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Met deze richtlijn worden de regels rondom rijbewijzen in Europa geharmoniseerd en krijgt de hele EU één rijbewijs op creditcard formaat. De verwachte ingangsdatum van de nieuwe regels is 19 januari 2013. Dus haal nog snel je rijbewijs in 2012.

Categorieën motorrijbewijs

Categorie A1, is voor motorfietsen tot 125 cc en maximaal 11 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar, rijles mag vanaf 17 jarige leeftijd.

Categorie A2, is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.

Categorie A, is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te halen. De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar.

Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, 600cc mag tegenwoordig pas vanaf je 24e
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kopen mag natuurlijk wel, maar rijden kennelijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indd, je mag hem wel kopen. Maar erop rijden mag vanaf 21/24 (volgens mij pas gewijzigd naar 24) pas. Dan kom je in aanmerking voor het rijbewijs voor zwaardere motoren.