tot hoeveel jaar moet/mag je op een kinderquad ?

ik wil graag een quad kopen alleen weet niet precies op ik voor een kinderquad moet gaan of niet

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (1)

Er geldt geen leeftijdsgrens voor een kinderquad of mini-quad. Wel gelden er regels voor het gebruik van een quad op de openbare weg. Een kinderquad of mini-quad mag nooit gebruikt worden op de openbare weg, ook niet op fietspaden, wandelpaden of pleintjes. Met een kinderquad mag je dus alleen rijden op eigen terrein (tuin bijvoorbeeld) of op een daarvoor bestemde crossbaan (waar je de quad op een aanhanger naartoe moet brengen). Dit geldt ook voor cross-quads voor volwassenen.

Wil je een quad waarmee je ook op de openbare weg mag rijden, dan zul je een quad moeten kopen die is goedgekeurd voor de openbare weg. De meest eenvoudige versie daarvan is een 'quad goedgekeurd als bromfiets'.

"Wilt u een quad besturen die is goedgekeurd als bromfiets? Dan moet u voldoen aan de regels voor normale bromfietsen:

. u moet minimaal 16 jaar zijn;
. u moet een bromfietsrijbewijs hebben;
. u draagt een helm. Zie eisen aan een helm op de website van het Openbaar Ministerie;
. uw quad heeft een kenteken."