wat zijn de consequenties als de politie je betrapt met een wheelie op een motor?

Ik zat te denken aan een boeten of innamen van rijbewijs. Ik hoor het graag!
(Een wheelie is op één achterwiel rijden.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.5K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Invordering lijkt me erg streng.
Ik bedoel je mag straal bezopen mensen dood rijden en dan zegt de rechter "nou mag je 1 jaar niet auto rijden" Maar serieus, ik denk dat je een waarschuwing krijgt. Behalve als je echt andere mensen in gevaar brengt dan zou je een boete kunnen krijgen. Invordering denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het programma op Ned1 waarin het verkeer gevolgd, bekeken wordt , is het wel voorgekomen, op de grote weg was dat. Het werd wel gewaardeerd , qua kunstje , maar of er nou een boete of inderdaad een waarschuwing volgde , geen idee meer. Hoe heet dat programma nou, met camera's in de auto en motorpolitie er bij om de nodige snelle sprintjes te trekken. Is al vele jaren op de Nederlandse televisie.
Ook brommers/scooters werden aangehouden.
Powergen
8 jaar geleden
@jodokus52 Blik op de weg? Of wegmisbruikers?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/snel-weg-met-de-wheelie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je pech hebt artikel 5 met rijbewijs inname
Onnodig gevaar veroorzaken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Powergen Precies >>>"Blik op de weg"!! dat is 'm "Wegmisbruikers" is nog niet zo lang op tv en bovendien op SBS6, dacht ik.

Het beste antwoord

Het ligt een beetje aan de verbalisant welke sanctie hij toepast. Tegenwoordig wordt er niet per definitie ingevorderd als er een wheelie wordt gezien. Uiteraard krijg je er een boet voor maar er wordt ook naar het gevaaraspect gekeken.

Een klein huppeltje van 50 meter op een leeg industrieterrein, is toch heel wat anders dan een inhaalmanoeuvre op een wiel met 150 op de teller! Zeker als iemand een stuk op een wiel rijdt tussen het verkeer in of in de bewoonde kern waar voetgangers lopen en kinderen zijn, zal je veel geld kwijt zijn en je rijbewijs en verplicht worden een dure cursus te volgen. Iets wat ik gewoon heel goed vindt, want dan breng je bewust anderen in gevaar.

Het wordt in elk geval aan de beoordeling van de verbalisant overgelaten, of hij er een artikel 5 van kan maken.
Uiteraard moet hij dan, als ook justitie, hard bewijs hebben als ze tot invordering overgaan. Ziet hij jou daadwerkelijk een stuk op een wiel rijden dan is dit genoeg bewijs als hij tot invordering overgaat, ziet hij echter alleen dat jouw voorwiel van de grond loskomt dan kan je dit weerleggen door bijv. aan te geven dat je de koppeling te snel hebt losgelaten. Een motor is zo licht en het is dan normaal dat je wiel loskomt vanwege de power op het achterwiel. Dit kan je zo goed onderbouwen.

Het ligt dus aan de omstandigheden en aan de agent in kwestie of er ingevorderd wordt. Een agent die zelf motor rijdt zal eerder alleen een boete geven dan een agent die zich echt aan alle regeltjes houdt en zelf geen motor rijdt.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fikse boete wegens het in gevaar brengen van overig verkeer.