hoe voorkom ik dat mijn oldtimer achterlicht van 12 volt , steeds doorbrandt ?

bij het vervangen van het lampje in het achterlicht van mijn Peugeot p55, is dit na enkele ogenblikken, reeds door gebrand. hoe kon dit gebeuren ? ik gebruik nochtans lampjes van 12 volt zoals in de koplamp, waar deze niet doorbranden. wat gebeurde er ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kijk eens op het doosje of je HD lampjes hebt. Deze kunnen meer trillingen verdragen. Je kunt ook eens kijken of je 14 volt lampen te pakken kunt krijgen, die kunnen hogere spanningspieken verdragen. Als dit allemaal niet helpt, zou je de dynamo eens (kunnen) laten doormeten, of deze wel op de juiste spanning afregelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enneuh.....hoe doe ik dat ? ik heb wel een voltmeter van een vriend, maar weet er (nog) geen raad mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelfs het vermoedde dat je niet de dynamo maar de spanningsregelaar moet laten doormeten, dit is afhankelijk van het soort dynamo die je hebt. Heb je een lange ranke dynamo heeft deze een aparte spanningsregelaar, vaak zit deze op het schutbord gemonteerd, zijn heel kwetsbaar en geven vaak storing door een hogere spanning door te laten dan 13volt. Heb je een korte dikke dynamo dient de dynamo zelf doorgemeten te worden, persoonlijk zou ik er voor naar een garage gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je 't antwoord en/of de reactie op het hoger gegeven antwoord eens doorleest, dan zie je dat er reeds sprake was van en hogere voltage, heb ik momenteel in bestelling geplaatst.

Andere antwoorden (3)

Soms hebben lampjes een productiefout of er kan een lek ontstaan zijn zodat er lucht in het lampje gekomen is.
Probeer lampjes van een ander merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze mogelijke oorzaak is hoogst waarschijnlijk uit te sluiten, daar deze lampjes onlangs pas werden aangekocht en deze er zo goed als nieuw uitzien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb van het voorjaar een lampje voor m'n vrachtwagen gehad die binnen 5 minuten doorgebrand was, kwam nieuw uit een doosje in de winkel.
De ballon was geheel wit uitgeslagen door neerslag van de verbrande gloeidraad.
Het is weliswaar niet waarschijnlijk, maar het komt voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ontdek(t dat er vroeger lampjes van 14 volt werden gebruikt, dit wss om die spanningsverschillen ietwat op te kunnen vangen
het kan zijn dat het achter meer trilt, en dat het lampje dus niet doorbrand, maar kapot trilt, misschien is het een optie om er een led lampje in te draaien, deze zijn veel robuuster (geen gloeidraadje, maar gewoon solide diode)

je hebt vervang lampjes voor vanalles (ook stadslicht etc), ik weet niet precies wat voor een lampje er in zit, dus een specifiek voorbeeld kan ik niet zoeken

http://image.made-in-china.com/2f0j00hMCtvdwWMpob/LED-Auto-Lamp-Car-Bulb.jpg

Toegevoegd na 26 seconden:
dit was veelal een probleem bij mijn oldtimer brommers ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn er wel met schroefdraad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar zijn deze te vinden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor normale auto's bij de auto speciaal zaak.. voor mijn brommers (ook met schroefdraad, en 5 jaar terug...) moest ik ze zelf in elkaar solderen op de fitting van het oude lampje. heb eventjes gezocht, ik vind wel met e10 fitting, maar dat is voor miniatuur en veel te klein.. http://www.ledtuning.nl/catalog/product_info.php?cPath=111&products_id=631 ik gebruikte destijds 4 van deze lampjes, 2x2 in serie en die parallel geschakeld, zo kwam ik aan de 6 volt en 4 ledjes voor meer dan voldoende lichtopbrengtst vergeleken met het originele lampje 4 in serie is 16 volt, zou voldoende moeten zijn, valt de lichtopbrengst dan toch tegen, zou je nog eens 4 in serie nog naast kunnen zetten parallel met de 1e 4 geschakeld
even een "technische" tekening + _O_- +_O_- +_O_- +_O_-
dat is in serie geschakeld, dus 4 lampjes achter elkaar, met de + en _ aan elkaar verbonden. officieel krijg je zo ongeveer 16 volt aangezien de lampjes tussen de 3.5 en 4 volt krijgen, dan weet je ook zeker dat je ze niet 1-2-3 doorbrand (auto's geven vaak iets meer dan 12 volt, dus precies 12 volt geeft risico op doorbranden)
als dit met draaiende motor gebeurt zou ik de spanningsregelaar op of van de dynamo eens doormeten! Anders eens rond gaan kijken of je nergens een aarde probleem hebt. Dat klinkt paradoxaal maar als stroom er via 1 kant niet langs kan zal het via een andere weg gaan waardoor je allerhande storingen krijgt.