Wat is de minimum leeftijd om achterop een motor te mogen meerijden?

Om een motor te besturen moet je 18 (17 bij lessen) zijn maar hoe oud moet je zijn om achterop mee te mogen rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde leeftijd die geld om bij ieder willekeurig ander voertuig als passagier mee te gaan: pak hem beet -9 maanden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je nog niet mee telt als passagier als je nog niet geboren bent. Op die manier zou je dus, wanneer je met 5 zwangere vrouwen in de auto zit (waarvan de bestuurder in bezit is van rijbewijs B), in overtreding zijn.
Wellicht ben je zelfs in overtreding als je een pasgeboren baby achterop de motor laat zitten tijdens een stukje toeren, vanwege het moedwillig in gevaar brengen van andermans leven. Tenzij je ook kinderzitjes + babyhelmen voor motoren hebt, maar die heb ik nog nooit gezien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.motoport.nl/KINDERZITJE-VOOR-MOTOR-EN-SCOOTER

Het beste antwoord

RVV paragraaf 28:

Artikel 60

1.De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, brommobielen zonder gesloten carrosserie, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
*

2.Het eerste lid geldt niet voor:

a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;

b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;

c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;

d. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.47, vijfde en zesde lid, van de Regeling voertuigen.
*

3.Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Er geldt dus inderdaad geen minimum leeftijd op een motorfiets als je deze eisen leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier is wettelijk geen minimumleeftijd voor vastgesteld.