Hoe kan het dat mijn scooter de eerste 5min na de start niet volledig op topsnelheid komt??

Ik heb een Piaggio Zip 4T die na de start niet op topsnelheid komt. Misschien komt hij pas na 4-5 min op topsnelheid. Kan dit eraan liggen dat hij eerst moet warmdraaien ofso?? (Misschien onlogische vraag ofso)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.3K

Het beste antwoord

emm ja dit moet altijd. als jij hem start en gelijk vol open trekt dat houd i niet lang vol. ( jij rent ook geen marahton als je 30 sec wakker ben )
altijd de eerste 3 killometer rustig warm rijden.
dan is de motor op bedrijfstemperatuur en dan kan je hem open gooien.

Toegevoegd na 11 minuten:
nog even wat uitleg.
als je met koude motor volgas geeft. dan zal je snel optrekken. een nadeel is wel dat je olie nog niet goed is rondgepompt. zodoende dat beweegende onderdeelen langs elkaar gaan schraapen zonder voldoende smeering. hierbij wordt echt het materiaal weg gevreeten. met kans op vastloopen. ook doordat somige deelen sneller uitzetten als andere krijg je veel meer weerstand.
dit is waarschijnlijk wat je zelf ook voeld. deze vergroote weerstand + slechte smeering zorgen er voor dat je scooter inhoud.

dus ja. geld voor alle motorvoertuigen. rustig warm rijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er een beetje vanaf of de scooter op mengsmering loopt of via een oliepompje. Of heb ik dat nou mis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat had ik even over het hoofd gezien :) +

Andere antwoorden (5)

kan heel goed kunnen ja.
Mijn eigen scooter (Peugeot Ludix) rijd de eerste 5 minuten ook een beetje hortend en stotend.
Als de uitlaat warm word, dan rijd ieder vervoersmiddel beter.

Toegevoegd na 4 minuten:
ja sorry.. met uitlaat bedoel ik natuurlijk motor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de uitlaat is wel het minst interesand wat warm moet worden.
Waarschijnlijk is je scooter opgevoerd. Nadat hij op de originele maximale snelheid zit gaat hij dan nog wat harder door iets wat er is ingebouwd. Daar komt bij dat hij ook even moet opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kun je daarvoor rolletjes kopen, zover ik weet waren er 2soorten rolletjes, om je scooter sneller te later optrekken of harder te laten gaan. Misschien zou je daarover kunnen informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft er geen fluit mee te maken of dat je motor warm of koud is. :) en zoizo er zijn zo veel rolletjes en combinaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh sorry hoor, hoef je niet meteen zo fel te reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de juiste afstelling is er maar 1 gewicht rolletjes correct. te licht of te zwaar is niet goed, dit zal de slijtage versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik reageer niet fel, min is ook niet van mij. ik zeg aleen dat dat er niets mee te maken heeft. :)
een scooter moet altijd opwarmen, alleen zou zijn top wel na een minuut moeten halen.

ik zou eens even kijken naar de afstelling benzine luchtverhouding. even een blokje rijden je bougie eruit halen en als het goed is moet deze koffiebruin zijn. Is hij dat niet dan is afstelling niet goed. zorg dan wel dat je op een warme motor afstelt en niet op een koude.

voor de rest hangt het er ook vanaf of hij is opgevoerd, is hij opgevoerd dan moet je de rolletjes ook aanpassen.

en als je dan toch bezig bent maak je carburateur ook even schoon, dit is ook een veel voorkomend probleem waardoor prestaties anders zijn dan gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en iets ontgrenst? vario-ring? uitlaat prop? of iets anders?
De motor is uitgerust met een automatische choke. Deze verzorgd de benzine/luchtverhouding bij een nog koude motor. Bij koude motor zal de klep nagenoeg dichtstaan (zie foto), en naar gelang de motor op temperatuur komt verder opengaan naar een volledig geopende stand bij bedrijfstemperatuur. Tijdens deze periode zal je geen maximaal vermogen kunnen krijgen....