Hoe kan het dat mijn scooter de eerste 5min na de start niet volledig op topsnelheid komt??

Ik heb een Piaggio Zip 4T die na de start niet op topsnelheid komt. Misschien komt hij pas na 4-5 min op topsnelheid. Kan dit eraan liggen dat hij eerst moet warmdraaien ofso?? (Misschien onlogische vraag ofso)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

emm ja dit moet altijd. als jij hem start en gelijk vol open trekt dat houd i niet lang vol. ( jij rent ook geen marahton als je 30 sec wakker ben ) altijd de eerste 3 killometer rustig warm rijden. dan is de motor op bedrijfstemperatuur en dan kan je hem open gooien. Toegevoegd na 11 minuten: nog even wat uitleg. als je met koude motor volgas geeft. dan zal je snel optrekken. een nadeel is wel dat je olie nog niet goed is rondgepompt. zodoende dat beweegende onderdeelen langs elkaar gaan schraapen zonder voldoende smeering. hierbij wordt echt het materiaal weg gevreeten. met kans op vastloopen. ook doordat somige deelen sneller uitzetten als andere krijg je veel meer weerstand. dit is waarschijnlijk wat je zelf ook voeld. deze vergroote weerstand + slechte smeering zorgen er voor dat je scooter inhoud. dus ja. geld voor alle motorvoertuigen. rustig warm rijden!

kan heel goed kunnen ja. Mijn eigen scooter (Peugeot Ludix) rijd de eerste 5 minuten ook een beetje hortend en stotend. Als de uitlaat warm word, dan rijd ieder vervoersmiddel beter. Toegevoegd na 4 minuten: ja sorry.. met uitlaat bedoel ik natuurlijk motor..

Waarschijnlijk is je scooter opgevoerd. Nadat hij op de originele maximale snelheid zit gaat hij dan nog wat harder door iets wat er is ingebouwd. Daar komt bij dat hij ook even moet opwarmen.

volgens mij kun je daarvoor rolletjes kopen, zover ik weet waren er 2soorten rolletjes, om je scooter sneller te later optrekken of harder te laten gaan. Misschien zou je daarover kunnen informeren.

een scooter moet altijd opwarmen, alleen zou zijn top wel na een minuut moeten halen. ik zou eens even kijken naar de afstelling benzine luchtverhouding. even een blokje rijden je bougie eruit halen en als het goed is moet deze koffiebruin zijn. Is hij dat niet dan is afstelling niet goed. zorg dan wel dat je op een warme motor afstelt en niet op een koude. voor de rest hangt het er ook vanaf of hij is opgevoerd, is hij opgevoerd dan moet je de rolletjes ook aanpassen. en als je dan toch bezig bent maak je carburateur ook even schoon, dit is ook een veel voorkomend probleem waardoor prestaties anders zijn dan gewenst.

De motor is uitgerust met een automatische choke. Deze verzorgd de benzine/luchtverhouding bij een nog koude motor. Bij koude motor zal de klep nagenoeg dichtstaan (zie foto), en naar gelang de motor op temperatuur komt verder opengaan naar een volledig geopende stand bij bedrijfstemperatuur. Tijdens deze periode zal je geen maximaal vermogen kunnen krijgen....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100