Waarom krijg ik op 7 fietsen achter elkaar een slag in het achterwiel?

Ben 106 kilo,fietsen kosten ong 100€ per stuk en ik ga nooit stoepranden af

please help

Toegevoegd na 50 seconden:
ik bedoelde 1000 euro ipv 100

SERIEUZE VRAAG

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft natuurlijk niet steeds een nieuwe fiets te kopen. Een fietsenmaker heeft die slag er zo uit. Kun je op wachten, behalve als hij opnieuw alle spaken erin moet zetten, maar dan nog duurt het misschien maar een uurtje. Hoe het komt? Geen flauw idee. Voor 1000 euro mag je toch een degelijke fiets verwachten die ook jouw gewicht prima kan hebben. Misschien veel putten en gaten in de wegen waar jij rijdt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt vast niet van fietsenrekken, als de slag in het achterwiel komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar,bij mijn laatste 2 fietsen kreeg hij de slag er niet helemaal uit Als ik een goedkope fiets koop is het helemaal zo gebeurd,omdat ik 2 keer per dag 45 min moet fietsten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BM: Dan zou ik een andere fietsenmaker zoeken. En zelfs al zou hij er een slag niet uit kunnen krijgen, dan kun je toch een nieuw achterwiel laten plaatsen ipv een nieuwe fiets te kopen?

Het beste antwoord

Ik denk dat je je gewicht veel te veel heen en weer verplaatst tijdens het fietsen.hierdoor ontstaat zijdelingse druk en daar is de velg niet op gebouwd.minder met je bovenlichaam meegaan met de beweging zou een oplossing kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus dit is denk het probleem plus thanks

Andere antwoorden (6)

Het zal toch wel met je rijstijl te maken hebben.
Gaan er vaak spaken kapot?

100 euro per stuk zijn trouwens niet echt dure fietsen, misschien moet je een keer iets meer uitgeven voor een iets steviger fiets van betere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks c4th maar het is 1000 euro,rij wel heel veel maar niet onbenullig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dan heeft mijn antwoord net jouw aanvulling dat het 1000 Euro is gekruist.
Ja, 1000 Euro is wel veel.
Heb je elke keer hetzelfde merk ?
anders moet je eens een ander merk fiets nemen, of een andere fietsenwinkel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb elke keer ander merk nu batavus van 1029 euro 3 maanden oud
De meeste mensen laten nooit hun spaken na trekken en zeker met een stevig gewicht is dat toch een must.
Als je dat al doet zul je toch aan zwaardere spaken moeten denken (dat kan wel een nieuw wiel betekenen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag of je fietsenmaker het wiel overspaakt met spaakdikte 12 en regelmatig vooral na het 1e maal in gebruik nemen van het wiel de spaken na ongeveer 4 weken te laten na spannen daarna telkens bij een onderhoudsbeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral niet de stoep op rossen, maar dat doe je al niet.
Een slag kun je op twee manieren krijgen:
*verbuigen van de velg door een klap
*spaken die niet goed gespannen zijn

De laatste kan de fietsenmaker simpel verhelpen door de juiste spaken aan-of-los te draaien. Een lastig klusje, dat je niet zomaar zelf kan doen. De spaken staan om en om (links/rechts), en kunnen daarmee het wiel de een-dan-wel-andere kant op trekken. Door een paar spaken op rij te spannen, kan het wiel meer of minder rond/ovaal gemaakt worden.

De truuk is, het wiel rond EN recht te maken met de spaakspanning.

Mijn tip: als er 1 spaak kapot is, met jouw gewicht zsm vervangen. Anders knappen er nog meer, en bovenstaand verhaal laat al zien dat dat snel een slag in het wiel oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zo is dat er spaken knappen dan heb je helaas geen goed gespaakte wielen; je kunt dan inderdaad het beste het hele wiel laten overspaken.
Wielen zijn bij bepaalde fietsenbouwers een financiële sluitpost, dan wordt er niet zo naar de kwaliteit gekeken.
Als er geen spaken knappen dan kan het ook zo zijn dat je wielen slecht gespaakt zijn of met je rijstijl (sorry); De velg word om voor mij onduidelijke reden dwars belast en buigt dan om; misschien toch een beetje gooi en smijtwerk in het spel?
Schaf een goed achterwiel aan met meer spaken; een fietsenwiel word daar sterker van, nog sterker dan met extra dikke spaken (ook een goeie!) en de fietsenmaker kan je daarover informeren.