Waarom doet de voorlamp op mijn fiets het vanzelf als het donker wordt en mijn achterlamp niet?

En waarom moet er achter een batterij in en voor niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
19.9K

Het beste antwoord

Meestal zit er bovenop je voorlicht een schakelaar. Die heeft drie standen: altijd uit, altijd aan, en automatisch. Bij jou staat de schakelaar kennelijk in de stand 'automatisch'.

In die stand bepaalt een lichtsensor of het donker genoeg is om de lamp aan te doen.

De lamp wordt gevoed door een naafdynamo. Dat is een dynamo die in de naaf (zeg maar: de as) van je voorwiel zit. Daar merk je (bijna) niets van.

Je achterlicht heeft dat niet. Het grote probleem bij fietsachterlichten is namelijk de draad die van de dynamo naar het achterlicht loopt. Die gaat heel vaak kapot.

Nu kun je natuurlijk ook in het achterwiel een naafdynamo plaatsen - maar dat past niet meer, vanwege het versnellingsmechanisme dat ook in de achternaaf zit. Als je daar ook nog een naafdynamo bij zou willen, zou het achterwiel veel te duur worden. Vandaar dus de batterij.

Maar als het goed is, heeft jouw achterlicht ook een stand 'automatisch'. Bij mij is dat wel zo. Zet ik de schakelaar in de linker stand, dan is mijn achterlicht uit. In de rechterstand is het achterlicht aan. Maar er is ook een middelste stand, hoewel je goed moet voelen (voorzichtig schuiven) om niet "door te schieten". In die middelste stand gaat ook het achterlicht aan en uit op commando van een lichtsensor, net als het voorlicht.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was bij mij ook zo. +1 Alleen, batterijen zijn vaker leeg dan vol. :-/
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's inderdaad het nadeel. Een vriend heeft dat opgelost door twee kleine losse achterlichtjes te kopen bij Halfords. Ze kosten € 3 per stuk, en zijn eigenlijk bedoeld om rond je arm te binden. Hij heeft ze aan zijn fiets bevestigd. Hij rijdt nu met drie achterlichten rond: het gewone achterlicht aan de achterkant, en zo'n extra achterlichtje links en rechts. Is er eens een batterij leeg, dan heeft hij nog steeds twee functionerende achterlichten, en heeft hij tijd genoeg om een nieuwe batterij te kopen.

Andere antwoorden (2)

Op je voorlamp zit een sensor die je voorlamp aanzet. Deze kun je ook handmatig instellen. Je voorlamp wordt van elektriciteit voorzien dmv het ronddraaien van je voornaaf. Achter heb je dit allebei niet, dus geen automatische schakeling van licht naar donker en geen elektrische voeding vanuit je achternaaf bv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de lange draad, die door de goedkope manier van bevestigen en de geringe dikte nogal kwetsbaar is.

Persoonlijk heb ik een enorme hekel aan fietsverlichting op batterijen. Als je ziet wat er aan, al dan niet knipperende, gloeiende spijkers voorbijkomt die voor verlichting moet doorgaan rijzen de haren je ten berge. Levensgevaarlijk!

Ik heb, samen met een naafdynamo, een uitstekende LED-voorlamp gemonteerd en met een dikkere draad dan normaal er het achterlicht op aangesloten. Als bonus zit er ook nog een condensator in waardoor het licht nog een poos blijft branden. Op halve kracht weliswaar maar daar kun je nog de krant bij lezen. Het kost een paar centen maar ik was het meer dan zat om te gokken waar het fietspad zich bevond als er weer eens een paar hectometer straatverlichting uitgevallen was.