Werkt de nanometer van de fietspomp goed?

Of werkt de meter alleen een beetje als je pompt.
Wie kan me iets meer vertellen over die werking van de nanometer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n ding heet manometer (met een m).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nano's zijn heelkleine dingetjes.

Het beste antwoord

In principe werkt die alleen als je pomp: Bij een normaal ventiel staat er geen druk aan de buitenkant (Het ventiel zit immer dicht). De nanometer geeft aan welke druk er nodig is om lucht in de band te krijgen, en dan weet je dus welke druk de band ongeveer heeft.

Zelf vertrouw ik liever gewoon op mijn duim op de band ;)

Toegevoegd na 23 minuten:
De pompen voor reguliere fietsen hebben een hendeltje om de slang vast te zetten op de aansluitnippel van het ventiel. Het ventiel zelf bestaat uit een metalen buisje, dat aan een zijde dicht is. In de zijkant zit een gaatje, agedicht met een rubbertje. Door druk te zetten op dit buisje, wijkt het rubber en kan er lucht de band in.

Racefiets & mountainbike ventielen hebben een ander systeem. Daar zou heb kunnen dat het ventiel via een stangetje wordt open gedrukt & je de daadwerkelijke druk in de band kunt aflezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdens het pompen( het enige moment,dat het ventiel open is) geeft de band tegendruk en die wordt gemeten door de manometer. Ik denk, dat bij een goedkopere pomp de meter zo goed werkt als bij een duurder/beter merk. Maar er is toch niets mis met de ouderwetse manier,zo als Jelle ook al zei?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Moolkeesje ook al aangeeft word door de manometer op de fietspomp de tegendruk aangegeven van de fietsband. Door gebruik van een terugslagventiel word de juiste druk afgelezen op het moment wanneer je net niet meer pompt.
Goedkope pomp of dure pomp maakt voor het aflezen niet uit want een manometer is redelijk goedkoop te maken.
Wat wel bepalend is om de juiste druk te meten is dat je ventielaansluiting niet lekt! Dan werkt het goed!
Ik werk niet graag met de duim op band methode omdat bij een racefiets het verschil tussen 6, 7 of 8 bar niet met de hand aan te voelen is. Bij een mountainbike is de juiste bandendruk ook belangrijk om een goede balans te vinden tussen grip en snelheid. Ervaren bikers (zoals ik) voelen deze balans tijdens het fietsen goed aan en vinden het belangrijk te weten waar ze mee bezig zijn.