Mijn naafdynamo draait "blokkerig", is die nog goed?

Ik heb thuis een naafdynamo liggen alleen is mijn vraag of die nog goed is. Ik heb hier beneden een filmpje toe gevoegd van de naafdynamo, maar hij draait wel een beetje blokkerig en daarom weet ik niet of die nog goed is.

4 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K

Antwoorden (1)

Een magneet draait tussen een aantal omwikkelde metaaldelen (spoelen) of de spoelen draaien tussen de magneet. Iedere keer als de magneet-spoelafstand minimaal is, is ook de aantrekking maximaal en voel je de aantrekking. Dat geeft het blokkerende effect. Normaal gesproken zou de dynamo dus helemaal in orde zijn. Elke dynamo heeft dit effect.