Heeft een inhalende fietser voorrang?

Afgelopen week moest ik links afslaan op een kruising van fietspaden. Ik stak netjes mijn hand uit, maar ik werd ingehaald door een andere fietser die rechtdoor moest. We botsten tegen elkaar op en hij: "Kijk eens uit joh, ik heb voorrang!" Ik vraag me nu af; heeft hij eigenlijk wel voorrang? Het lijkt mij nameling niet zo logisch..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Fietsen
3.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En daarom hebben ze voorsorteren uit
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je voorsorteert heb je dit probleem niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Voorsorteren is inderdaad de beste actie om dit probleem te voorkomen, niet alleen voor andere fietsers, maar ook voor auto's. Maar als je NIET voorsorteert kan de fietser niet rechts langs jou en als je hem dan niet voor laat gaan, snij je eigenlijk zijn weg af als jij linksafslaat zonder alternatief te geven. https://www.youtube.com/watch?v=7gQBFEepplA&t=1s
Amadea
5 jaar geleden
Er zijn nogal wat fietspaden waarop voorsorteren helemaal niet mogelijk is, omdat ze daartoe te smal zijn. En het gebeurt ook vaak dat je voordat je kunt oversteken eerst een stoplicht in werking moet stellen met een knop die rechts van de weg op een paal zit. Dan kun je dus niet links gaan staan als je linksaf wilt slaan...
LeonardN
5 jaar geleden
Jij had voorrang moeten verlenen. https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel18
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan. Echter als jij netjes en tijdig had voorgesorteerd EN aangegeven had links af te willen slaan, had de fietsende achterligger je rechts in moeten halen.
https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf2 Als je echter zelf rechts blijft fietsen is je hand uitsteken niet voldoende, je zal om moeten kijken en iemand die zijn weg vervolgt voorrang moeten verlenen. Dat is niet gezegd dat diegene die achterop rijdt geen schuld(deel) kan hebben in de aanrijding.
Toch zie je in uitspraken dat rechter snel zullen verwijzen naar artikel 18 RVV
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2015:1787

Antwoorden (2)

"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor!"

Deze is hier van toepassing. Jij moet eerst achterom kijken of er ruimte is en dan pas verder gaan met hand uitsteken en afslaan.
Dus Ja de andere fietser heeft voorrang.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jodokus, geen min, maar ik dacht het niet
De fietser geeft keurig aan dat hij links af zal gaan. De achteropkomende fietser is typisch iemand van: je kan me wat, ik zie jou wel, maar ikke eerst, (en accepteert het risico van een aanvaring). Hij roept nog: ik heb voorrang.
Neen, hij heeft geen voorrang, hij neemt het.
Het is zijn plicht een aanvaring te voorkomen door te anticiperen.
Ook geldt in deze situatie niet: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor:
Hier de voorbeelden waar het wel geldt:
https://kids.vvn.nl/encyclopedie/rechtdoor-op-dezelfde-weg
Cryofiel
5 jaar geleden
Onjuiste reactie. Door een hand uit te steken, mag je geen voorrang nemen. Een fietser die zijn hand naar links uitsteekt heeft ook geen voorrang op een achteropkomende auto.
LeonardN
5 jaar geleden
+Het is inderdaad de vrager die hier voorrang moet verlenen en de situatie dus verkeerd heeft aangepakt. https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel18
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Nee die ander heeft geen voorrang.
Hij komt van achter en op een kruising haal je sowieso niet in dat doe je met de auto ook niet.
Want bij een kruising kan er iemand altijd naar links komen.
Sowieso moet die gene die naar links gaat eerst links over de schouder kijken voor die richting aan geeft.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ dat alleen al, inhalen op een kruising en zien dat degene die voor je rijdt van richting gaat veranderen. Ikke, ikke, de rest kan stikke
LeonardN
5 jaar geleden
-min
"Nee die ander heeft geen voorrang." De vrager had voorrang moeten verlenen OF de ander rechts voorbij moeten gaan ALS de vrager daar de gelegenheid voor heeft gegeven, uit het verhaal maak ik dat laatste niet echt op.