Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een fietsband na plakken net zo hard oppompen als daarvoor?

Ik kwam er onlangs achter dat ik mijn fietsbanden veel harder moet oppompen dan ik tot nu toe deed. Ik heb een stadsfiets en ik pompte de banden op tot ik ze met mijn duim nog maar nauwelijks kon indrukken. Volgens de fietsenmaker is dat veel te weinig, en is de "duimtest" onbruikbaar.

Nu heb ik een nieuwe fietspomp met drukmeter. De fietsenmaker adviseerde een druk van 5 tot 5,5 bar, en dat is inderdaad veel, veel hoger dan waar ik tot nu toe mee reed.

Maar goed, nu mijn vraag.

Stel dat ik een lekke band krijg. Ik plak mijn band, gewoon met zo'n bandreparatiesetje, dus met een plakker en lijm uit een klein tubetje. Daarna doe ik de binnenband weer in de buitenband, buitenband op de velg, en dan oppompen.

Maar nu zit er een plakker op mijn band.

Mag (of moet) ik de band nu nog steeds tot (ruim) 5 bar oppompen? Is de lijm daar stevig genoeg voor? Of drukt de binnenband zo hard tegen de buitenband dat dat niet uitmaakt? Of mag ik een geplakte binnenband veel minder hard oppompen dan een gave binnenband?
 

10 jaar geleden
in: Fietsen
10.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet/mag de band nog steeds oppompen tot 5 bar.

De fietsenmaker doet het zelf ook na het plakken van een band…
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de plakker goed is geplakt met voldoende lijm en als de lijm goed droog is mag het normaal terug op 5 bar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan de fietsband na het plakken nog even hard oppompen als daarvoor.

Het belangrijkste is dat je de plakker goed laat drogen.

Voordat je de plakker plakt doe je lijm op de plakker en op het gat in de band.
Dit wrijf je al deppend over een oppervlakte ten grote van de plakker.
Zo kan de lijm lekker luchtig worden en droogt hij extra goed uit.
Na 1 minuut kan je de plakker erop doen en laat je hem 5 tot 10 minuten drogen.
Je kan de band dan voorzichtig oppompen, en na nog eens 10 minuten kan je hem vrijwel helemaal hard oppompen zoals je hem had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding