Kan een elektrische fiets zichzelf gedeeltelijk bijladen door het fietsen zelf?

Zoals met magneten die door de beweging weer stroom opwekken die dan toegevoegd kan worden aan de accu. Of andere manieren.

een jaar geleden
in: Fietsen
2.1K
LeonardN
een jaar geleden
Dat zou in mijn ogen zinloos zijn.
Dan wordt het trappen zwaarder, en moet de accu dus ook weer meer vermogen leveren.
tinus1969
een jaar geleden
De energie moet ergens vandaan komen. Die energie kan niet eerst uit de accu komen - of iig is dat zinloos rondpompen van energie. Dus moet je harder trappen.
Goeievraagstell
een jaar geleden
Maar met magneten in de spaken die langs iets komen dat geen wrijving veroorzaakt, kun je toch energie opwekken, zonder dat je kinetische energie verliest?
LeonardN
een jaar geleden
Weleens twee magneten langs elkaar bewogen?
Dat geeft heel wat weerstand.
tinus1969
een jaar geleden
Je verliest per definitie net zo veel of meer kinetische energie via die magneten als je er mee wint. Anders zou je opdie manier heel Nederland van stroom kunnen voorzien.
ronron1212
een jaar geleden
Lees de antwoorden op deze vraag eens
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/706406/bestaan-elektrische-fietsen-hoeft-laden/?tab=reactie#2179897

Antwoorden (2)

Nee. De laagste spanning waar een elektriche fiets op werkt is 24 volt. (De meeste fietsen werken zelfs met een hogere spanning). Voor het opwekken van (buikbare) stroom met een spanning van 24 volt heb je een best flinke dynamo nodig, die werkt met een behoorlijk hoog toerental. Wat jij voortselt (met bijv. magnetische spaken) kan misschien een spanninkje opwekken van zo'n 5 a 6 volt (als je goed doorfietst). Misschien net genoeg voor verlichting......
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Spanning kun je verhogen met een transformator. Maar inderdaad veel vermogen zul je niet hebben.
jc54
een jaar geleden
@Ozewiezewozewie...: Opwaarderen van de spanning houdt in: verminderen vermogen.
Bovendien heb je al bijna een aanhanger nodig om alles mee te nemen.
ronron1212
een jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/706406/bestaan-elektrische-fietsen-hoeft-laden/?tab=reactie#2179897
Het maximale wat je kunt doen om je accu zo vol mogelijk te houden is je trapondersteuning volledig uitzetten. Dan moet je zwaarder trappen, maar je gebruikt geen stroom uit je accu.

Want hoe je het ook wendt of keert, je hebt altijd verlies aan energie als je vanuit de accu energie levert voor het ondersteunen van de trapbeweging. En als je weer sttroom wil terugleveren aan je accu, gaat dat ook gepaard met verlies in de omzetting vanuit de beweging naar stroom.

De vraag die jij stelt komt er eigenlijk op neer of er ergens energie vandaan getoverd kan worden, en dat kan dus niet.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/706406/bestaan-elektrische-fietsen-hoeft-laden/?tab=reactie#2179897