Hoe krijg ik die binnenband van mijn fiets goed?

Op de foto zie je de binnenband uitsteken onder de buitenband. Op de plek van het ventiel. Op één of andere manier gaat dat gedeelte niet 'in' de buitenband zitten. Als ik hem zo oppomp komt hij dus klem te zitten. Hoe krijg ik dit goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
16.2K

Het beste antwoord

Band leeg laten lopen. Buitenband iets lichten met bandelichters. Ventiel iets naar binnen drukken ( vaak voel je hem dan losschieten)
Buitenband terug leggen.. En op pompen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerde manier van omleggen van de buitenband. als je de buitenband om gaat leggen moet je beginnen bij het ventiel. daarna werk je van twee kanten toe naar de kant die tegenover het ventiel zit.

zorg bij het omleggen dat er een beetje lucht in de binnenband zit. daarmee voorkom je dat de binnenband dubbel komt te liggen.

een andere oorzaak kan zijn dat de buitenband beschadigd is. de ring die in de buitenband zit en stevigheid aan de buitenband moet geven is wellicht ter hoogte van het ventiel stuk. dit is echter heel snel te controleren.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks dit werkte idd. De laatste skill die ik nog ontbrak om het goed zelf te doen. Thanks again!
Draai het borgmoertje van het ventiel, dat nu tegen de velg zit een eind naar beneden en druk het ventiel naar binnen, richting buitenband. Er ontstaat nu ruimte om de buitenband goed in de velg te plaatsen.
Pomp de band ± 2 slagen op en draai daarna het borgmoertje weer tegen de velg aan,daarna kun je de band tot de gewenste spanning oppompen.

Toegevoegd na 17 uur:
Nog een tip: Gebruik NOOIT de bandafnemers om de band weer goed op de velg te krijgen. Je loopt dan de kans, dat je de band weer lek steekt. Die dingen heten niet voor niets bandAFnemers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je laat veel lucht uit de band weglopen door het ventiel open te draaien. Draai dan het ronde moertje dat om het ventiel zit zover mogelijk los en druk het ventiel in zijn geheel naar beneden in de velg. De buitenband zal nu op zijn plaats komen en je kunt de band nu oppompen. Vergeet niet het ronde moertje van het ventiel weer helemaal naar beneden te draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal met de banden afnemerseen stukje buitenband van de velg .
Draai het moertje van het ventiel iets los en pomp de band iets op totdat iets rond staat .
Gebruik de bandenafnemers om de buitenband weer op de velg te zetten .
Laat de lucht uit de binnenband .
Neem de buitenband tussen jou duim en wijsvinger en knijp de buitenband in elkaar en draai het wiel rond .
Nu weet je dat de buitenband in het midden van de velg zit .
Pomp jou band weer op en draai het moertje van het ventiel weer aan .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst maak je het kleine ringetje los dat tegen de velg aan komt. Je duwt het ventiel wat dieper naar binnen. Je pompt een beetje lucht in de binnenband. De binnenband gaat dan in de buitenband zitten. Dan leg je de buitenband op de velg en draai je het ringetje van het ventiel weer strak aan. Dan kan je de rest van de band oppompen.

Als de binnenband dan nog steeds naar buitenkomt, is de buitenband kapot. Er zit niet meer genoeg kracht in om de binnenband binnen te houden. Dan moet je die vervangen.