Het achterwiel met trommelrem remt vaak zo hard dat het wiel meteen stilstaat. Wat nu?

Bij het (rustig) remmen op oude 3versnel. fiets met trommelremmen vlieg je regelmatig bijna voorover van de fiets, zo hard remt het achterwiel! Het is gevaarlijk, je slipt meteen. Soms remt de fiets echter wel normaal, ik snap het niet.
Er is op internet niets over te vinden , alleen over piepende en slecht-remmende fietsen, maar niets over TE goed remmende fietsen.
Moet ik er soms olie tussen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3.3K

Het beste antwoord

In onderstaande artikel staat het hele proces van de montage en demontage:
de tekst:
"Was het probleem een te goed werkende rem, dan kunt u de remschoenen aan de korte zijden met een groffe vijl schuin afvijlen. Dit zorgt ervoor dat er minder remvoering tegen de trommel drukt en de remwerking minder wordt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lig de voering niet los? Dat die gewoon vast slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval GEEN olie.
Remmen kunnen eigenlijk niet te goed remmen, het is gewoon een kwestie van de juiste kracht op de handrem zetten, niet te hard niet te zacht.
Mijn mountainbike heeft 2 schijfremmen, dat remt super, maar een onervaren rijder zou er inderdaad mee over de kop kunnen slaan. Je moet er gewoon wat meer ervaring mee opdoen, zodat je leert de remkracht te doseren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat ik je vraag niet geheel gelezen heb. Je geeft al aan dat je rustig remt. Dan zou ik eerder denken aan een probleem in de trommel zelf. Je zou hem kunnen openmaken of laten nakijken bij de fietsenmaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Remmen met je gevoel.+1
Misschien is je remvoering zo ver weg gesleten dar de kruk die de segmenten tegen de trommel aandrukt te ver kan doordraaien (ik veronderstel dat de rem al op leeftijd is), dan kan de kracht zo groot worden dat de zaak blokkeert.
In dat geval helpt alleen nieuwe remvoering (en snel).
In geen geval olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even langs een fietsenmaker....