wie kan mij duidelijk maken waarom rollerbrakes met speciaal (duur) vet gesmeerd moet worden. en waarom kan het niet met een goedkoper vet of met olie

er zit 'n piepklein gaatje "met afsluit dopje" in de naaf waar denk ik maar moeilijk vet door kan.
als ik op google zoek, zie ik wel dat dure vet maar nergens waar en hoeveel er in moet. wie helpt me verder??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De rollers lopen in een soort smalle trommel constant mee en moeten om die reden al gesmeerd worden Bij het remmen worden de rollers simpelweg gezegd tegen de binnenkant van de trommel gedrukt totdat het wiel net niet blokkeert. Door deze wrijving ontstaat hitte Om te voorkomen dat het vet "te dun "wordt en daardoor ook de smerende eigenschappen worden aangetast moet het(blijven) voldoen aan bepaalde normen die de fabrikant bij het uittesten van de rollerbrake heeft vastgesteld.Nexus heeft hier speciaal vet voor in een tube Kost ongeveer 12 euro Het mondstuk van de tube steek je door het gaatje wat door een dopje is afgedicht Een keer kort knijpen, wiel nog een halve slag verder draaien dan nog een keer kort knijpen, wiel ronddraaien en een paar keer remmen om nieuwe vet goed te verdelen is voldoende Dit hoeft maar een keer in een jaar te gebeuren Dus GEEN universeel vet en ZEKER geen olie erin doen!! Dit gaat zonder meer tot mindere remprestaties en versnelde slijtage leiden En zo'n rollerbrakeset is niet goedkoop!!

Je moet even kontakt opnemen met de fietsenman in je buurt als er problemen mee zijn. Dat kleine gaatje is geen probleem omdat het vet wordt bijgevuld met een persluchtsysteem die het er gewoon door drukt. Ga dit niet zelf bijvullen. Vet is geen vet, er zijn tientallen tot misschien wel honderden soorten met ieder hun eigen toepassing en eigenschappen. Verschillende vetten verdragen elkaar soms niet en met olie en vet weet ik dat wel zeker. Ze gebruiken geen olie omdat dat te dun is en eruit loopt. Het feit dat je zelf al geen informatie kan vinden over welk vet Shimano gebruikt is al een indicatie dat de fabrikant niet wil dat dit onderhoud door de eigenaar zelf wordt gepleegd. Shimano acht het te specialistisch. Waarschijnlijk is het ook maar heel af en toe nodig. Je geeft aan dat je op internet wel het dure vet ziet, maar is dat wel het juiste vet? Aangezien het een remsysteem is zou ik dit uit handen geven en geen risico nemen. Het feit dat je hier deze vraag stelt geeft al aan dat je niet goed weet waar je mee bezig bent. Doe je het fout dan rem het niet goed of helemaal niet meer of hij klapt in 1 keer vast. Wat er ook gebeurd, dat wil je in druk stadsverkeer op de fiets niet meemaken. (en op een rustig plattelandsfietspad waar meestal van die kleine steentjes op zitten ook niet.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100